Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 6 jan 2024
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.7

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Volkswagen ID.7.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

Volkswagen ID.7

Volkswagen houdt het productieproces van de ID.7 voorlopig eenvoudig. Hij is er als Pro Business met 286 pk op de achterwielen en een netto 77 kWh-accu. Andere batterijvarianten en de stationwagon volgen later dit jaar. Hij kost 63.990 euro, waarvoor hij een range van 599 kilometer moet halen en kan laden met 175 kW.

Daadwerkelijke actieradius

Op de ecorun tijdens kille omstandigheden haalde de Volkswagen ID.7 een verbruik van 18,3 kWh/100 km. Dat komt overeen met een praktijkrange van 421 kilometer. Fors minder dan de opgegeven 599 kilometer, maar in zomerse condities is 500 kilometer niet ondenkbaar. Is de 77 kWh-accu leeg, dan weet hij in 27 minuten van 10% naar 80% state of charge te laden. Dat is een minuut sneller dan opgegeven en hij piekte op 189,7 kW, waarmee hij de fabrieksopgave ruim overtreft.

Volkswagen ID.7, daadwerkelijke actieradius
(Afbeelding: Noël van Bilsen)

De laadcurve vertoonde door de voorverwarmde accu een mooi verloop. De Volkswagen ID.7 laadde tot 40 procent met ruim 180 kW, bij 50 procent met 147 kW, met 100 kW bij 60 procent en pas bij 70 procent begon hij af te bouwen tot 70 kW naar de finish bij 80 procent.

De verbruiksronde

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Verbruik en milieu Volkswagen ID.7
WLTP-verbruik gemiddeld 14,6 kWh/100 km
Gemeten verbruik 18,3 kWh/100 km
WLTP-actieradius 599 km
Gemeten actieradius 421 km
Max. gemeten laadsnelheid 189,7 kW
Laadtijd 10-80% 28 min.

Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.

premiumDit zijn alle nieuwe auto’s van 2024 (deel 1)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.