Luik-Bastenaken-Luik met de nieuwe BMW 2-Serie Coupé
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F220i-Luik-Bastenaken-HR-58-van-94.jpg)
De voorjaarsklassieker Luik-Bastenaken-Luik staat stijf van de beklimmingen. Het wielermonument is een gevreesde beproeving en daarmee een perfect parcours voor de achterwielaangedreven 2-Serie Coupé. Heeft BMW de goede vorm weer te pakken?
Fotografie: Martijn Bravenboer
Het respect voor de wielersport is groot. Bikkelharde kerels, die vermomd als broze mannetjes, met knokige schouders, geschoren benen en te strakke broekjes enorme afstanden afleggen. Onmenselijke wezens met een ongekende wilskracht en een peilloze pijngrens. Dikwijls stuiteren ze als knikkers over de weg, worden bijkans gefileerd door prikkeldraad of vliegen als bowlingballen door de dranghekken. Om vervolgens doodleuk verfomfaaid hun weg te vervolgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F220i-Luik-Bastenaken-HR-25-van-94.jpg)
Incasseringsvermogen
De koers wacht op niemand en op karakter fietsen hoort erbij. Ze vegen onbewogen het bloed van hun ledematen, schudden de botten weer op hun plek, zetten het stuur recht en malen de pedalen weer rond. Het incasseringsvermogen is onvoorstelbaar en noodzakelijk. Niet alleen in de grote rondes als de Tour de France, maar ook in de beruchte voorjaarklassiekers. Uitputtende dagwedstrijden waarvan Luik-Bastenaken-Luik de oudste is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F220i-Luik-Bastenaken-HR-43-van-94.jpg)
De roemrijke rondgang door de Ardense heuvels werd in 1892 voor het eerst gereden. Sindsdien zit hij altijd vol met snelle afdalingen, lange doordraaiers, benauwende dorpjes, overzichtelijke knikken, winderige plateaus, steile beklimmingen en krappe haarspelden. Uitdagend voor alles met wielen. De allergrootsten komen vanzelf bovendrijven. Hier worden reputaties gemaakt en gebroken. Juist dát is de reden van onze komst.
Merkfans
De nieuwe BMW 2-Serie heeft wat te bewijzen, want het rugnummer twee brengt de merkfans momenteel in mineur. Het zijn immers allemaal voorwielaandrijvers in ongemakkelijk ogende koetswerken. Tot de komst van deze Coupé. Een traditionele BMW met achterwielaandrijving en bescheiden buitenmaten. Maakt Luik-Bastenaken-Luik hem groot of moet ook deze 2-Serie lossen uit het peloton der stuurmansauto’s?
In Autovisie Magazine nummer 7 lees je nu een prachtige reportage over de kersverse BMW 2-Serie, die we meenamen naar de iconische route. Wil je het verhaal, en al onze andere reportages, liever digitaal lezen? Hier ontdek je hoe je voordelig een digitaal abonnement afsluit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gerard Ekdom: ‘Ik rijd nu iets waarvan ik nooit had kunnen dromen’
-
Audi RS E-tron lijkt onverslaanbaar, maar Maserati steelt de show
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
BMW i4 vs. Polestar 4: deze premium EV is het best
-
Directeur TT Circuit Assen: ‘Op sociale impact scoren we beter dan PSV’
-
Lynk & Co: ‘onze marktlancering was vrij briljant’
-
Offroaden met Dacia Duster gaat fout! Uren vast in modder
-
Racelicentie in 3 dagen: dit kost de intensieve racecursus
-
Mercedes G 580 EQ vs. MHero 1: welke EV is de beste 4×4?
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
Racecursus voor een racelicentie: “Ik vloog eraf op het Scheivlak”