Tweedehands Aston Martin? Dit zijn vijf betaalbare occasions!

Droom je ervan om een Aston Martin te bezitten, maar voelt zo’n auto onbereikbaar? Dan verzachten we de pijn een beetje met dit artikel, want hier stellen we je vijf betaalbare occasions aan je voor.

Oke, toegegeven: je moet echt wel even sparen voordat je een Aston Martin op je oprit hebt staan. Wil je je James Bond voelen, dan moet je wel minstens 40 mille bij elkaar sparen, én natuurlijk nog wat geld opzij zetten voor de eerste grote beurt. Maar heb je dat geld, dan kun je toch uit een redelijke Aston-vijver vissen. Hieronder stellen we de vijf betaalbaarste occasions aan je voor.

Sjoerds Weetjes #40: Waarom kwam Aston Martin met de Cygnet?

Aston Martin DB7

Nee, de goedkoopste Aston Martin die je vandaag in Nederland kunt kopen, is niét de Cygnet! Sterker nog, het is een van de mooiste Aston Martins ooit. Het gaat om de DB7, waarvan er momenteel twee exemplaren voor minder dan 40 mille te koop staan.

De DB7 is ontworpen door de beroemde Ian Callum en wordt nog altijd gezien als een van de mooiste en meest tijdloze autodesigns ooit. Het model rolde in 1994 voor het eerst van de band en bleef 9 jaar in productie. Aston Martin bouwde in totaal 7000 exemplaren van het model, in coupé- en cabriovorm. Qua specificaties is het ook een echte Aston Martin: in de latere GT lag een 5,9-liter V12, 420 pk en een topsnelheid van 298 km/h. Smullen!

Aston Martin Vantage

Nog altijd zijn we niet aanbeland bij de vreemde Aston Martin hatchback. Er staat momenteel namelijk óók een Vantage te koop voor net geen 40.000 euro. En dan ook nog precies zoals je ‘m wilt: met een niet al te hoge kilometerstand én een handbak. Maar da’s zeker niet het enige model dat je voor een vergelijkbare prijs kunt kopen. Een Vantage kost vandaag de dag gemiddeld 45 tot 50 mille. Wat krijg je voor dat geld?

Een auto die redelijk jong is, want de Vantage ging in 2005 in productie. De tweezitter verscheen toen met een 4,3-liter V8, goed voor 385 pk en een top van 282 km/h. Na 2008 voorzag Aston Martin de Vantage van een nieuwe, 4,7-liter V8. Die had 40 pk meer dan het vorige model. Toch kun je Vantages tegenkomen met meer pk’s, want de Britten verkochten destijds ook onder licentie een aftermarket motor-upgrade en de nodige limited editions, zoals de N420.

Deze Aston Martin DB5 heeft de James Bond-gadgets – Sjoerds Weetjes 222

Aston Martin Cygnet

Ja, dan toch. Wil je een bijzondere én betaalbare Aston Martin rijden, kijk dan eens naar de Cygnet. Of je ‘t een echte Aston mag noemen, laten we aan jou. Het is namelijk niet meer dan een opgedirkte Toyota iQ. En dat voor meer dan 40 mille, ook als tweedehands exemplaar!

Waarom bouwde Aston Martin ‘m? Toenmalig topman Ulrich Bez zag dat zijn klanten veel geld besteedden aan compacte auto’s voor stadsgebruik, zoals een Mini. Hij speelde daar op in. Een eigen model ontwikkelen was te kostbaar, dus adopteerden de Britten de kleine Toyota. Maar de Britse autobouwer leverde zeker geen half werk, want de transformatie van iQ naar Cygnet kostte destijds 150 arbeidsuren per auto. En het model is exclusief, want er staat maar één Cygnet te koop in Nederland, voor 42.500 euro. Wil je alles over het collectors item weten? Kijk dan deze aflevering van Sjoerds Weetjes.

Aston Martin DB9

Toch liever een Aston Martin met V12, maar jonger dan de DB7? Kijk dan eens naar z’n opvolger, de DB9. Aston Martin bracht ‘m in 2004 op de markt en hield de sportcoupé (die er ook als Volante-cabriolet was) tot 2016 in productie. Vroege exemplaren koop je inmiddels voor zo’n 45.000 tot 50.000 euro.

Ook de DB9 kwam van de hand van Ian Callum, maar ook Henrik Fisker (ja, die van de Fisker Karma en Ocean) werkte aan het model. De V12 had een slagvolume van 5,9-liter V12, die destijds ook al in onderstaande Aston werd gebruikt. In de DB9 was-ie goed voor 450 pk, maar na 2009 voegden de Britten daar 20 pk aan toe. Auto’s van na 2013 hadden zelfs 510 pk, maar prijzen voor dergelijke modellen passeren al met gemak de ton.

25 nieuwe James Bond-karakters erbij dankzij Aston Martin DB5 Goldfinger

Aston Martin V12 Vanquish

Moet je een lijstje maken met dé James Bond-Astons, dan is de kans groot dat de V12 Vanquish hoog op je lijstje staat. Pierce Brosnan reed die auto in de Bond-film Die Another Day, waarin-ie een groene Jaguar XK achtervolgde. Het model, eveneens getekend door Ian Callum, verscheen in 2001 met dus die 5,9-liter V12, goed voor 460 pk. In 2004 verving de fabrikant ‘m al door de Vanquish S, een versie met flink meer vermogen (520 pk). De Ultimate-versie op basis van de S stijgt momenteel flink in waarde.

De eerste V12 Vanquish is een waanzinnige auto, maar had wel een groot minpunt: de halfautomatische versnellingsbak. Aston Martin heeft dat probleem inmiddels zelf erkend en biedt klanten aan om een handgeschakelde versnellingsbak te laten monteren. Hoe dat zit, legt Sjoerd van Bilsen je uit in onderstaande Sjoerds Weetjes. Een V12 Vanquish, met gerobotiseerde handbak dus, kost je momenteel zo’n 55 mille. Voor die prijs staan er twee in Nederland. Nettere exemplaren kruipen al dicht tegen een ton aan.