Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 1 sep 2022

Deze occasion wil je: Volvo C30 T5 R-Design Polestar

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Volvo C30 T5 R-Design.

Volvo kwam in 2006 met een nieuwe hatchback op de markt, de C30. Het model is geleverd met tal van motoren, beginnend bij een 1,6-liter tot een heerlijke 2,5-liter vijfcilinder.

Volvo C30 T5 R-Design vs Volkswagen Scirocco

Deze T5 motor in de Volvo C30 occasion is bijvoorbeeld ook gebruikt in de Ford Focus ST, maar was ondanks zijn heerlijke vijfcilinder wel gericht op de zakelijke rijder. Autovisie vergeleek de Zweed in 2008 met zijn Duitse concurrent, de Volkswagen Scirocco.

Volvo C30 T5 R-Design Polestar, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“We hadden het genoegen om de allereerste Scirocco in Nederland te testen en klaagden daarom niet dat het de dikste uitvoering was, een 200 pk sterke 2.0 TSI Highline DSC, voorzien van aangename opties als leer en 18-inch wielen.”

Nederlandse overheid verkoopt BMW X6 M occasion

“Volvo had een antwoord voor ons klaar staan in de vorm van C30 T5 Summum met 230 pk sterke vijfcilinder turbo, een R-design bodykit en eveneens 18-inch wielen.”

Goede kwaliteit occasion

“Aan het stuur geeft de Volvo de Volkswagen goed weerwoord. Het interieur waarmee de C30 je inpakt is van hoge kwaliteit en verdient door die onvolprezen zwevende middenconsole een designprijs. In mijn juryrapport zullen dan ook hoge cijfers staan voor touch and feel, ergonomie en die duidelijke knoppenstructuur. Alles, van knoppen en meters tot dashboardbekleding, is voel- en zichtbaar van hoge kwaliteit.”

Volvo C30 T5 R-Design Polestar, occasion
De occasion die Autovisie vond. (Afbeelding: AutoTrack)

“Bij beide auto’s wil een grotere volwassene liever niet al te lang achterin zitten, maar achterin de Volvo zit je het beste en heb je vooral meer hoofdruimte. De bagageruimte is in de Scirocco het grootst (292 liter tegen 251 liter in de C30). Als je de achterste zitplaatsen plat legt, kan de Volvo de meeste lading aan. Bij de C30 is de betere overzichtelijkheid door zijn dunnere raamstijlen een praktisch pluspunt.”

Minder sportief dan Volkswagen Scirocco

“De C30 T5 voelt ondanks zijn optionele verlagingspakket (- 2 cm) minder sportief aan dan de Scirocco. De optelsom van zijn stijvere veren en de lage 215/45 R18 banden geven een onbevredigend resultaat. De dempers zijn niet in staat korte oneffenheden goed te verwerken – de C30 is met deze afstemming stoterig en bovendien worden er te veel koetsbewegingen toegestaan.”

(Afbeelding: AutoTrack)

“Het resultaat is een rijervaring die te veel ruimte laat voor twijfelmomenten. Een bocht wordt al snel met onderstuur beantwoord, alleen met een zeer nette rijstijl haal je de snelheid uit deze 230 pk sterke voorwielaandrijver. Insturen gaat relatief traag en zelfs als je het randje van zijn kunnen zeer voorzichtig benadert, voel je niet precies genoeg hoe ver je nog kunt gaan.”

Deze occasion wil je: Sunbeam Alpine, de eerste James Bond-auto

“In feite rolt de Volvo te veel en ook zijn neus voelt te ‘los’ aan. We stuurden de C30 met zijn niet al te informatieve besturing dan ook iets minder snel door de uitwijkproef en slalom.”

De Volvo C30 T5 als occasion

Hoewel de Volkswagen Scirocco eigenlijk beter uit de bus kwam, zijn er toch redenen om voor de Volvo C30 te gaan. Helemaal de luxe occasion die Autovisie vond.

(Afbeelding: AutoTrack)

Deze Volvo C30 T5 R-Design Polestar is een erg dikke uitvoering met alles erop en eraan. De auto komt uit 2011 en heeft iets meer dan 125.000 kilometer ervaring. De vraagprijs is 19.400 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Volvo C30 T5 R-Design Polestar
Sluiten