Tesla aangeklaagd wegens gevaarlijk onnodig automatisch remmen
Een bezitter van een Tesla Model 3 uit Californië klaagt de producent van zijn auto aan. De persoon geeft aan dat zijn elektrische auto zonder reden remt. Hij vindt het afremmen voor niet-bestaande obstakels “angstaanjagende en gevaarlijke nachtmerrie”, zo schrijft Automotive News Europe.
Jose Alvarez Toledo uit San Francisco geeft aan dat Tesla “zijn autonoom rijdende auto’s met onveilige technologie op de markt brengt, waaronder het rijhulpsysteem Autopilot of Full Self-Driving, en het noodremsysteem”. Hij geeft aan dat wanneer het plotselinge onbedoelde remdefect optreedt, iets wat een veiligheidsvoorziening zou moeten zijn in een angstaanjagende en gevaarlijke nachtmerrie verandert.”
Fantoomremmen van de Model 3
In de aanklacht wordt het fantoomremmen niet specifiek omschrijven, anders dan dat de Tesla spontaan remt. Systemen als een automatisch remsysteem werken nooit feilloos. Ook bij andere merken reageren dergelijke systemen op obstakels, zoals een fiets op het fietspad of een lantaarnpaal in de bocht. Of Jose Alvarez Toledo dergelijke hinder ondervindt, zegt hij niet.
De klacht van de Tesla-rijder is de National Highway Traffic Safety Administration niet onopgemerkt gebleven. De veiligheidsinstantie heeft sinds februari een onderzoek lopen. De instantie neemt 416.000 Tesla-voertuigen onder de loep naar aanleiding van meldingen van onverwachte remactivering, die gekoppeld zijn aan Autopilot.
Frauduleus handelen van Tesla
Jose Alvarez Toledo vindt dat Tesla frauduleus handelt en de veiligheidsrisico’s van Autopilot verbergt. Daarnaast schendt het merk de garanties en profiteert het op oneerlijke wijze van de voorziening Autopilot. De functie heeft in de afgelopen jaren al vaker voor discussies gezorgd.
Verschillende ongelukken waren toe te wijzen aan het gebruik van Autopilot, terwijl de voorziening ervoor zorgt dat automobilisten minder alert achter het stuur zitten doordat zij veronderstellen dat de auto autonoom rijdt. Bovendien bracht Tesla de systemen als een Bèta-versie, waarmee de nog niet uitontwikkelde techniek in de praktijk werd getest.
Column Jaco Bijlsma: Liever stroomlijn dan steeds grotere accu’s
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk