Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 26 jan 2022

Deze occasion wil je: Alpine A310, een van de mooiste Franse auto’s ooit

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een eerste generatie Alpine A310.

Het Franse sportwagenmerk Alpine was na een glorietijd, decennia geleden, langzaam in de vergetelheid is weggezakt tot de nieuwe voor een revival zorgde. Maar kenners weten hoe lekker deze klassieke Alpines zijn.

Geen Renault, maar toch een Renault

“Vanaf 1969 werden de Alpines via Renault-dealers verkocht en in 1973 kocht Renault de aandelen in de kleine fabriek. In die tijd ook verscheen naast de watervlugge en krappe A110 (voor de kenners met stip de allerleukste Alpine) de nieuwe en veel bredere A310.”

Autovisie nam  destijds de Alpine A310 mee voor een uitgebreide test. Toen al was de Fransman een bijzondere auto: “In het modellenprogramma van Renault neemt de Alpine A310 een uitzonderlijke plaats in. Behalve de 5 Turbo wordt immers geen Renault meer gemaakt met achterwielaandrijving.”

“Van huis uit zijn Alpines geen Renaults, net zomin als Ferrari’s Fiat genoemd mogen worden. (..)De integratie is bij het Franse staatsbedrijf echter al wat verder dan bij genoemde Italianen, waardoor de aanduiding Renault Alpine momenteel de juiste is. In de wandelgangen zal men echter vaak de voorkeur geven aan Alpine, een begrip dat voor liefhebbers van sportwagens geen nadere uitleg behoeft.”

De Alpine A310 is een eyecatcher

“Weinig auto’s worden zo nagewezen als juist deze Alpine, zelden zijn de bewonderende blikken zo royaal. De carrosserie, die in polyester is uitgevoerd, mag dan ook zonder meer geslaagd genoemd worden. Dat is een knap stuk tekenwerk, want de opstelling van de motor achter de achteras is stylistisch de minst gemakkelijke.”

“De ontwerpers hebben niet verzuimd gebruik te maken van de ruimtevoordelen die een dergelijke opstelling voor het interieur biedt. Behalve de twee voorstoelen, die royaal plaats bieden aan volwassenen, zijn er achterin nog twee kinderzitjes gecreëerd, waardoor de wagen een echte 2 + 2 wordt.”

Keuze uit een vier- of zescilinder

De testredactie was over de 2,7-liter zescilinder in de Alpine A310 erg te spreken: “Weet je de Alpine in die hoge toerentallen te houden, dan is het een beestachtig scheurijzer. De motor pakt onmiddellijk op en levert een fenomenale trekkracht. Zo’n acht second en tot de honderd mag best heel rap genoemd worden.” Deze V6 levert 150 pk. De kleinere 1,6-liter viercilinders leveren 95 en 127 pk.

Autovisie Vlog: Proefrit Renault Alpine A310 V6 (1984)

“Elke bocht-inzet vindt precies daar plaats waar je hem hebben wilt, elke gedachte van de bestuurder lijkt ongemerkt door de Alpine vertaald te worden in minutieuze correcties. Wordt de grens van de adhesie bereikt, dan speelt de zware achterkant natuurlijk een grote rol. Teveel gas in een snelle bocht dwingt de neus naar buiten, maar in het stuur voel je dan al het protest van de voorbanden. Te wild gas loslaten zal de achterkant doen wegbreken, maar correctie blijkt dan kinderspel te zijn.”

De Alpine A310 occasion

Autovisie vindt een Alpine A310 met de 97 pk viercilinder in de staart. Het model komt uit 1976 en heeft nog geen 50.000 kilometer op de teller staan.

Alpine A310, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

Zowel het witte exterieur als het rode interieur zien er optisch uitzonderlijk goed uit. Voor de Franse liefhebbersauto vraagt de verkoper 34.500 euro.

Renault Alpine A310 V6

Mick Santifort (51) ging niet voor de eerste generatie met doorlopende lichtunit in de neus. Hij koos voor een tweede generatie A310 met een V6. Autovisie ging bij hem langs voor een aflevering van Uw Garage.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.