Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Audi RS 3
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze occasions en oude dienstvoertuigen, worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoe dit exact in zijn werk gaat, laat Autovisie in deze reportage zien.
Ditmaal staat er wel een dubieuze auto te koop: een Audi RS3 met de nodige schade. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’
Nederlandse overheid verkoopt Audi RS 3
Er hebben al eerder Audi RS 3’s te koop gestaan bij de Nederlandse overheid. In een slechte staat als deze, hebben we ze niet eerder gezien.
De Audi komt uit 2011 en is dus een van de eerste RS 3’s ooit. De eerste generatie (8PA) werd in november 2010 officieel bekendgemaakt. Deze occasion is 01-10-2011 al op kenteken gezet in het buitenland. In 2021 is het exemplaar geïmporteerd naar Nederland. Of de kilometerstand van meer dan 165.000 kilometer klopt, is dus ook onduidelijk.
De twee voorbanden van de Audi RS 3 bij de Nederlandse overheid zijn lek en aan de achterkant is veel schade. De bumper is gescheurd en de kofferklep staat uit het lood. Daarbij is de zekeringenkast van de auto open.
Een aangepaste luchtinlaat
Als de Audi RS 3 rijdt, is het een heerlijke auto. Onder de motorkap ligt een 2,5-liter vijfcilinder die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. De auto bij de overheid heeft een aangepast luchtfilter waardoor het TFSI-motorblok misschien een paar pk’s meer levert. Wellicht is de software ook aangepast middels nieuwe tuning en sprint dit exemplaar sneller dan de standaard 4,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Audi begrensde de topsnelheid van de hot hatch op 250 kilometer per uur.
Zoals bijna altijd is ook deze auto bij Domeinen Roerende Zaken een risicovolle investering. De advertentie vermeldt dat het voertuig geen kentekenbewijs heeft en voor export staat geregistreerd. Heractivatie van het originele kenteken kan bij RDW-keuringsstation worden aangeboden met overlegging van de factuur van Domeinen Roerende Zaken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Audi zwaait nog een legendarisch model uit
-
Deze degelijke Duitse occasion koop je voor 5.000 euro
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Occasion voor 25.000 euro: dit is een goede vervanger van je leaseauto
-
Audi 200 Avant quattro vs. Volvo 850 T-5R: Turbo transporters
-
Dit is waarom Amerikanen nu pas een Audi A2 mogen kopen
-
Plagiaat! De Audi Q8 E-Tron Edition Dakar aapt Porsche na
-
Audi A7 Sportback vs. Mercedes CLS: de beste vierdeurs coupe
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…