Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 28 mei 2021

Deze occasion wil je: Nissan Patrol 260 – hoekige offroader

Denk je aan een absolute terreinheld, dan is de kans groot dat de Nissan Patrol als een van de eerste modellen in je gedachten komt. Dat is ook niet gek, aangezien deze geliefde offroader al decennialang in productie is. Wij vonden onlangs deze gave occasion voor de 4×4-liefhebber.

Nissan Patrol… of Willys Jeep?

De Patrol is een van de populairste Nissans ooit, en dat vertaalt zich in de lange levensloop van de geliefde offroader. De eerste Patrol rolde in 1951 van de band en sindsdien zijn er zes generaties verschenen. Het model is tot op de dag van vandaag nog altijd in productie.

De allereerste generatie heette eigenlijk nog geen Patrol, maar droeg de naam 4W60. Hij had aan het begin van z’n levenscyclus ook nog meer weg van een Willys Jeep. Als krachtbron gebruikte Nissan een 75 pk sterke NAK-motor van een Nissan 290-busje, met een viertraps versnellingsbak en vierwielaandrijving. De derde generatie, waarvan deze betreffende occasion ook deel uitmaakt, verscheen in 1980. Het model werd intern aangeduid als 160, terwijl de gefaclifte en in Spanje gebouwde variant de naam 260 droeg.

Spaanse Patrol

Die gefacelifte variant verscheen in 1986 en werd dus in Spanje vervaardigd door Motor Ibérica. De versie is gemakkelijk te herkennen aan de vorm van de koplampen. Waar de 160 ronde kijkers had, heeft de 260 vierkante exemplaren. Hij werd verkocht met een korte en lange wielbasis. Qua motoren was er de keuze uit zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren, en een viercilinder benzinemotor.

Waar de vorige Patrols nog echte terreinbeesten waren, werd er vanaf deze derde generatie meer luxe toegepast. Verschillende soorten interieurbekleding, veel kleurkeuzes, stuurbekrachtiging en zelfs airco maakten van de Nissan Patrol steeds meer een SUV. Het Patrol-gamma uit die tijd laat ook de populariteit van het model in verschillende markten zien. Terwijl Nissan nog volop bezig was met de productie van de 260, startte men in 1987 ook al met de vierde generatie.

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

Het uitgelichte model komt uit 1987, en betreft een exemplaar van de derde generatie. De vierkante koplampen verklappen dat dit een 260 is. Onder de kap heeft-ie de bekende 2,8-liter zes-in-lijn L28 benzinemotor. Niets geks tot nu toe, maar volgens de verkoper is deze specifieke Patrol van de Duitse Bundespolizei geweest.

Kopen of doorlopen?

Omdat de Nissan Patrol al decennialang geproduceerd wordt door Nissan, vinden we op Gaspedaal.nl een flinke verscheidenheid aan varianten van deze geliefde SUV. Van de 22 occasions is een model uit 1976 het oudst, van het 2008-model zien we er twee. Dit model van de vierde generatie uit 1987 valt daar dus tussenin. Met 143.633 op de kilometerteller valt deze nog relatief laag uit: het is de op twee na laagste kilometerstand.

Qua prijs is deze echter wel een van de duurdere Patrols, maar dat is ook niet zo gek. Een model uit deze 260-generatie is uniek, en doet het 4×4-hart zeker sneller kloppen. Het hoekige koetswerk is bijzonder fraai en ook het interieur ademt de jaren 80. Fraai is ook de uitklapbare derde zitrij, waardoor deze Patrol zelfs als familie-auto te gebruiken is.

Al met al gaat het hier om een heel fraai exemplaar van een van ‘s werelds grootste terreinhelden. Hij staat te koop voor een flinke 12.500 euro, maar voor dat geld bezit je wel een uniek stukje autogeschiedenis die waarschijnlijk nog wel in waarde gaat stijgen.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.