Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 31 mei 2021

Deze occasion wil je: Fiat 127 – gouden tijden voor Fiat

Fiat beleeft in de jaren 70 gouden tijden met de 128 en de kleinere variant daarvan, de 127. Beide auto’s leveren Fiat de felbegeerde Auto van het Jaar-prijs op, al staat de kleinere broer wel wat in de schaduw van de 128, waar er flink wat meer van in productie gaan.

Kleinere broertje van de Fiat 128

Het modellengamma was in de jaren zestig nog overzichtelijk met de overbekende stadsautootjes waarmee Fiat echt bekend werd. Na de Topolini, schreef vooral de iconische 500 historie zij aan zij met de 600 en later de grotere 850. Die auto werd opgevolgd door wat je voor die tijd wel een echte moderne hatchback mocht noemen: de Fiat 127. Weer een echt succesvol volksautootje die vanaf 1971 tot en met 1996 in productie blijft en er worden er uiteindelijk 2.2 miljoen van gemaakt. De Fiat 127 krijgt in 1972 de felbegeerde titel van Auto van het Jaar, iets wat zijn grotere broer 128 al in 1970 gelukt was. Kortom, het waren mooie tijden voor Fiat die de titel pas in 1984 weer met de Uno zou pakken.

Het eerste model van de Fiat 127 heeft voorin een motor van 903 cc liggen, die 47 pk levert. De wagen haalt daarmee 140 kilometer per uur, een stukje -zo’n 14 km/h- sneller dan zijn voorganger de 850. De 127 is met zijn lengte van 3,6 meter, breedte van 1,53 meter en hoogte van 1,36 meter wat kleiner maar ook beter gestroomlijnd. Dit eerste serie weet het tot het jaar 1977 vol te houden. Daarna begint Fiat wat aanpassingen door te voeren.

Oordeel Autovisie in 1971

We duiken de archieven in. In 1971, het eerste jaar van de productie dus, testte Autovisie de Fiat 127 grondig. Over de wegligging oordeelde Autovisie destijds het volgende: “De wegligging van de 127 is goed, dat zonder meer. Maar misschien zijn we een beetje verwend door Fiat: we vinden hem minder exceptioneel dan we in andere Fiat voorwielaangedreven modellen hebben leren kennen. Dat is een gradueel verschil: de 127 ligt nog steeds gewoon erg goed. De wagen is consequent onderstuurd, maar gelukkig niet te gek. Hij is handelbaar en zeer eenvoudig te corrigeren. Alweer: veel is te danken aan het uitgekiende onderstel, dat deze wagen van de Autobianchi A112 heeft geleend – een onderstel dat veel Autobianchi-eigenaren tot grote liefde voor hun vervoermiddel heeft gestimuleerd.”

Ook over de besturing was er veel lof, met een kritische kanttekening. “Het stuur is licht, exact en plezierig om te bedienen – op de rijpositie na, maar daar komen we straks op. Het kon een tikje directer zijn: 3,3 omwentelingen totaal bij een draaicirkel van 9,6 meter diameter is niet zo rechtstreeks. Die draaicirkel trouwens is al aan de forse kant. Desondanks is het opmerkelijk, hoe handelbaar de 127 is in dik stadsverkeer en bij parkeermanoeuvres. De wagen laat zich met een slap polsje in de onwaarschijnlijkste gaatjes draaien.”

De Italiaanse auto was overigens niet per se bedoeld voor de gemiddelde Nederlander, al ligt het meer aan de ontwerpkeuzes van Fiat dat de zithouding niet comfortabel is. “De rijpositie wordt sterk beïnvloed door de fors in het interieur stekende voorwielkasten. Men zit daardoor uitgesproken schuin achter stuur en pedalen, en dat gaat op den duur knap vermoeiend werken – het linkerbeen vindt geen plaats bovendien.”

 

Testoordeel van toen

Het eindoordeel? “Met een prijs van f 6.333,- kan het niet anders, of de 127 gaat de zoveelste ijzersterke schlager van Fiat worden. De wagen biedt namelijk veel voor dat geld. Veel in prestaties, veel in binnenruimte, veel aan handelbaarheid. Men mag in een wagen van deze prijs geen ongeloofwaardige hoeveelheden raffinement verwachten, maar juist daardoor blijkt deze Fiat zoveel verfijning te bieden. Een goede, doordachte automobiel met uitgesproken kwaliteiten. Het zal hem goed gaan!”

Verhaal van dit exemplaar van de Fiat 127

De productie van de Fiat 127 begint in 1971, dus dan is dit model uit 1973 nog zeker een van de oudjes te noemen. Deze valt dan ook binnen de eerste generatie en is dus ‘puur’. Voor het bouwjaar 1973 is de kilometerstand, die op 95.443 kilometer staat, opvallend laag. Volgens de verkoper verkeert deze rode Fiat 127 ‘in hele mooie staat’ en is deze ‘volledig nieuw gelakt’.

Kopen of doorlopen?

De ooit nog doodnormale Fiat 127 is nu juist een bijzondere auto. Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, vinden we een reusachtige hoeveelheid leuke Fiatjes te koop staan. Verfijnen we het zoekresultaat naar de 127, dan vallen er meteen ruim tienduizend weg en blijven we met slechts zes over. Dit model uit 1973 is daarbij het oudst.

Voor de echte Fiat-fanaat is dit sowieso een echte must-have, maar zelfs voor de verzamelaar van klassiekers mag deze Fiat 127 eigenlijk niet in de collectie ontbreken.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Fiat 127 – gouden tijden voor Fiat
Sluiten