Zo snel is de Maserati Levante
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati3.jpg)
Maserati heeft de prestaties van zijn langverwachte Levante bekendgemaakt. Deze lente start de levering van de fullsize SUV met een prijs vanaf 90.000 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati2.jpg)
De SUV van Maserati krijgt de motoren uit de Ghibli en de Quattroporte. De 3,0-liter V6 met twee turbo’s is er met een output van 350 of 430 pk. Goed voor een sprint naar 100 km/h in achtereenvolgens 6,0 en 5,2 seconden. De basisversie haalt maximaal 251 km/h en 80 pk extra levert een Vmax van 264 km/h op. Het fabrieksverbruik van beide versies varieert van 1 op 9,2 tot 9,4. Mocht dat allemaal iets te gortig zijn, dan is er een 3,0-liter V6 turbodieselmotor met 275 pk. Deze snelt in 6,9 seconden naar 100 km/h en raakt bij 230 km/h buiten adem. Het verbruik komt volgens Maserati uit op 1 op 13,9. Alle versies hebben een achttrapsautomaat. Het topmodel beschikt over een door Ferrari gebouwde V8 met turbo en waarschijnlijk 580 pk. Genoeg voor een sprint naar 100 km/h in minder dan vijf tellen een topsnelheid die zomaar richting 280 km/h kan gaan.
“Het topmodel beschikt over een door Ferrari gebouwde V8 met turbo en 580 pk”
De Levante maakt gebruikt van de ondersteltechniek van de Ghibli en Quattroporte. De wielophanging bestaat vóór uit dubbele draagarmen en achter uit een multi-linkconstructie. De wielen worden rondom standaard door elektronisch geregelde dempers en luchtvering gecontroleerd met vijf voorgeprogrammeerde rijmodi. Opmerkelijk daarbij is dat de Levante op de vooras geen stalen veren levert, zoals bijvoorbeeld BMW doet op zijn sportievere SUV-uitvoeringen om een scherper stuurgedrag te creëren. De claim van Maserati dat de Levante niet alleen op asfalt, maar ook offroad buitengewone prestaties moet leveren zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. De gewichtsverdeling is 50/50 en de Levante heeft standaard vierwielaandrijving met een zelfsperrend mechanisch achterdifferentieel.
LEES OOK: ONDER DE HAMER – SPECTACULAIRE MASERATI BOOMERANG
De productie van de Levante in de Mirafiori-fabriek in Turijn is reeds van start gegaan. Deze lente begint de levering van de concurrent van onder meer de Porsche Cayenne. Europa is als eerste aan de beurt. De rest van de wereld volgt. Maserati verwacht de Levante in Nederland voor de prijs van een Ghibli aan te kunnen bieden. Dat betekent een vanafprijs van 90.000 euro. Het topmodel zal voor ongeveer 200.000 euro worden aangeboden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_7-e1456845952244.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_6-e1456845944331.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_4-e1456845928674.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_5-e1456845936519.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_7-e1456845952244.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_6-e1456845944331.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_4-e1456845928674.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati_levante_5-e1456845936519.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fmaserati4.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag