Nagelnieuwe Aston Martin DB11 is redder in nood
En daar hebben we de auto die Aston Martin moet redden. Het in zwaar weer verkerende Engelse sportwagenmerk heeft last van een sterk verouderd modellengamma. Deze DB11 moet het tij keren.
Hij lost de DB9 af, die in gewijzigde vorm al sinds 2003 in productie is. De DB11 is compleet nieuw ontworpen en heeft als eerste Aston Martin in de geschiedenis een turbomotor. Deze 5,2 liter twinturbo V12 produceert 608 pk en 700 Nm. De krachtbron stuwt de 1770 kg zware DB11 op tot een topsnelheid van 322 km/h. Van stilstand naar 100 km/h doet de kersverse Aston Martin in 3,9 seconden.
Ook Aston Martin moet aan het milieu denken en daarom is de V12 van de DB11 uitgerust met een stop-startsysteem en cilinderuitschakeling. Als er weinig van de Aston Martin wordt gevraagd, schakelt het motormanagement één cilinderbank uit. Om nou te voorkomen dat de katalysator van die cilinderbank te koud wordt, stopt de V12 om en om de linker en rechter zes cilinders (volgens Aston Martin in een cyclus van ongeveer 30 seconden).
“Opvallende uiterlijke kenmerken van de DB11 zijn de ‘losse’ dakbogen”
Daarbij zit de DB11 vol aerodynamische slimmigheden. Zijn ontwerper wilde niet dat de grote herencoupé een achterspoiler zou krijgen, dus is de Aston Martin uitgerust met iets dat Aeroblade wordt genoemd. Via luchtinlaten in de c-stijlen stroomt rijwind naar binnen, die via een smal rooster op de kofferklep naar boven wordt geblazen. Dit verstoort de luchtstroom die over de bovenkant van de DB11 komt en genereert zo downforce.
Andere opvallende uiterlijke kenmerken van de DB11 zijn de luchtroosters achter de voorste wielkasten (die van de Aston Martin Vulcan komen) en de ‘losse’ dakbogen, die naar wens in zilver, zwart of exterieurkleur uitgevoerd kunnen worden. De grille leunt verder naar voren dan op eerdere Aston Martins en de koplampen hebben iets weg van die op de DB10 James Bond-auto.
LEES OOK: HET MYSTERIE VAN DE VERDWENEN BOND DB5
Het interieur is herkenbaar Aston Martin, maar bevat kenmerken van Mercedes-Benz. Dit omdat de DB11 gebruikmaakt van elektronica van het Duitse merk. We herkennen onder meer een Mercedes-controller tussen de voorstoelen, het infotainmentscherm van de AMG GT en de digitale meters uit onder meer de nieuwe E-Klasse. Ook heeft de DB11 elektrische stuurbekrachtiging en een inparkeerassistent.
Later komt er ook nog een open Volante-variant van de DB11 en een uitvoering met de 4,0 liter twinturbo V8 uit de Mercedes-AMG GT. De Aston Martin DB11 komt later dit jaar op de markt. Wat hij gaat kosten, wordt nog bekend gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro
-
Exclusief: Lotus Theory 1 als 1.000 pk sterke Esprit-opvolger?
-
Waarom je de Audi e-tron GT misschien liever wil dan een Taycan
-
Koop dan! Want op deze Lightyear Zero krijg je 88 procent korting
-
‘Strenge Europese uitstootregels gaan miljoenen banen kosten’