Autovisie
Autovisie Nieuws 21 mrt 2020
Leestijd: 5 minuten

Zeven auto’s die je deze winter makkelijk had kunnen rijden

We hebben dit jaar eigenlijk helemaal geen winter gehad, en de laatste dagen komt de zon er weer flink door. Achteraf had die dakloze liefde misschien nooit de schuur in gehoeven. Maar dat je ook een stapje verder kunt gaan dan een reguliere cabrio, blijkt uit deze lijst. We kijken naar zeven extreme voorbeelden van een speedster en een barchetta.

Het is tegenwoordig helemaal hot om een exclusieve sportwagen zonder voorruit te maken. Dat is niets nieuws: in de vorige eeuw werden er meerdere raceauto’s zonder of met minimale voorruit gebouwd. De barchetta’s van tegenwoordig zijn vaak meer rijkeluispeeltjes waar amper mee gereden wordt. Toch is ook daar een uitzondering op. We zetten ze voor je op een rijtje!

Mercedes-Benz SLR Stirling Moss

Tussen 2009 en 2010 vervaardigde Mercedes-Benz 75 exemplaren van de SLR Stirling Moss. De open tweezitter is afgeleid van de Mercedes-Benz SLR McLaren (2003-2010), maar is 200 kg lichter en haalt meer paarden uit zijn 5,4 liter V8. Waar de reguliere SLR het met 626 pk moet doen, heeft de Stirling Moss een vermogen van 650 pk, net als de SLR 722. De sprint van 0-100 km/h is in 3,5 seconden voltooid en de topsnelheid bedraagt 350 km/h. Die cijfers in combinatie met een open koets zonder voorruit vragen wel om een grote designers-zonnebril of helm. De belangstelling was niet echt groot, maar wie er wel eentje kocht, deed een goede investering. Wie nu een exemplaar wil bezitten, tikt gemakkelijk tussen de 2,5 en 3 miljoen euro af. De originele verkoopprijs bedroeg €750.000,- (exclusief belastingen), die nog wat kon zakken na een flinke onderhandeling.

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss autovisie.nl

Smart Crossblade

Nog een creatie van Daimler zonder voorruit, maar dan een compleet andere auto. Smart veranderde de wereld van stadsautootjes in de jaren ’90 door de introductie van de CityCoupé. Van die versie kwam al snel een cabrio en gezien zijn populariteit besloot Smart echt iets geks te doen. Het kwam met deze Crossblade op de proppen: een Smart zonder dak, deuren en voorruit! Het interieur is gelukkig wel deels waterafstotend, dus bij regen is er niet meteen reden tot paniek. In de jaren die volgden, bleef Smart dat concept blijkbaar in zijn achterhoofd houden, want in 2018 presenteerde het een soortgelijk model. De Forease Concept is namelijk gebaseerd op de ForTwo Cabrio EQ, maar mist een dak, heeft een kleine voorruit en twee rolbeugels achter de stoelen. In tegenstelling tot de Crossblade is dat model nog niet op de markt verschenen. Van de Crossblade bouwde Smart er 2000. De eerste 1000 kreeg het merk zo verkocht, maar voor de tweede duizend moest de fabrikant heel veel moeite doen.

Smart Crossblade

Mazda MX-5 Speedster

Nee, deze auto ging nooit in productie, maar er is serieus naar gekeken. Omdat hij zo gaaf is, willen we je ‘m niet onthouden. Mazda USA presenteerde op de SEMA-tuningshow in Las Vegas (2015) deze Speedster. Die is echt ontworpen voor het circuit: hij weegt slechts 943 kg en ligt 3 cm dichter bij het asfalt dan de normale MX-5. De Speedster heeft eveneens geen voorruit en dak. Het is overigens niet de enige Mazda zonder voorruit, de Japanners experimenteerden al sinds de jaren ’90 met bijzondere versies van de MX-5. Zien? Klik op deze link!

mazda_mx-5_speedster_concept_5

Bugatti Veyron Barchetta

Een Veyron zonder voorruit, kun jij het je voorstellen? De hypercar veranderde aan het begin van deze eeuw de autowereld met zijn 8-liter W16, goed voor 1001 pk en een topsnelheid van 400 km/h. De ‘normale’ Veyron was al extreem, maar al direct na de productiestart dacht het management na over unieke one-offs. Het idee voor een echte barchetta ontstond, met een volledig open koets en een lage voorruit. Van het model bestaat echter geen showcar of een prototype: de toenmalige directie liet het bij een digitaal studiemodel. Maar dat Bugatti met deze barchetta zijn tijd ver vooruit was, blijkt uit de rest van deze lijst.

Bugatti Veyron Barchetta Sjoerd van Bilsen

Aston Martin V12 Speedster

Terug naar productieauto’s, want deze komt er wel degelijk. Aston Martin is van plan om volgend jaar de eerste V12 Speedsters naar zijn eigenaren te brengen. Onder die eigenaren zijn bovendien Nederlandse en Belgische klanten. In totaal bouwen de Britten 88 exemplaren van het model dat een knipoog is naar de DBR1-racewagen. De Aston Martin V12 Speedster heeft een aluminium architectuur, centraal in het chassis wordt een V12-motor gehangen. Die heeft een slagvolume van 5,2 liter en een vermogen van 700 pk en een koppel van 700 Nm. Al dat vermogen wordt via een achttrapsautomaat naar de achterwielen gestuurd. Zijn topsnelheid bedraagt ongeveer 300 km/h, andere cijfers zijn nog niet bekend.

Aston Martin V12 Speedster

Ferrari Monza SP

Veel minder exclusief is Ferrari‘s ruitloze supercar, de Monza SP. De Italianen bouwen namelijk twee varianten en in totaal 499 stuks. De SP1 is een eenzitter, de SP2 een tweezitter. Beide modellen zijn gebaseerd op de 812 Superfast. Dat betekent dat ook deze krachtpatsers hebben een 6,5-liter atmosferische twaalfcilinder aan boord hebben,  in de Monza’s is die zelfs goed voor 810 pk! Sprinten naar 100 km/h is al in 2,9 seconden gedaan, de 200 km/h wordt al na 7,9 seconden aangetikt. Ferrari heeft het gewicht van de barchetta tot een minimum proberen te beperken door het gebruik van veel koolstofvezel. De Sp1 weegt 1500 kg, de SP2 is mede door de tweede stoel en bijbehorende bult achterop 20 kg zwaarder.

Ferrari Monza SP1

Lamborghini Gallardo Concept S

Een lijst als deze kan natuurlijk niet zonder een Lamborghini, want dat merk is de koning van extreme en krankzinnige supercars. De Gallardo Concept S verscheen in 2005 en is een roadsterversie van Lamborghini’s zeer succesvolle model. Het is een creatie van de Vlaamse Luc Donckerwolke, die onder andere verantwoordelijk was voor de Murcièlago. Hoewel het model nooit officieel in productie is gegaan en louter een voorbode was op de open variant van de Gallardo Spyder, is er een Concept S voor een gefortuneerde klant gebouwd. Het model van de Italianen zelf, zoals die op de autosalon van Genève werd getoond, had en heeft nog steeds geen aandrijflijn. De straatversie wisselde overigens al meerdere keren van eigenaren, die hem door veilinghuis RM Sotheby’s lieten verkopen. Er zijn daardoor al meerdere miljoenen voor de Gallardo Concept S betaald.

Lamborghini Concept S

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.