Om hebberig van te worden: Mazda MX-5 Spyder en Speedster
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM1-e1446547972581.jpg)
De gewone Mazda MX-5 weegt al niet veel, maar deze Spyder- en Speedster-varianten nemen gewichtsbesparing nog een tandje serieuzer. En het mooie is, ze zien er behoorlijk productierijp uit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM2.jpg)
Maar helaas, we gaan ze niet terugzien op de openbare weg. Mazda USA heeft beide studiemodellen, die worden aangedreven door de 160 pk sterke tweeliter viercilinder uit de productie-MX-5, ontworpen voor de SEMA-tuningshow in Las Vegas. De zilverkleurige MX-5 is de Spyder. De auto heeft een bodykit van koolstofvezel, 17 inch lichtmetalen wielen, een andere grille en net zo’n tentachtig dakje als de Porsche Boxster Spyder.
“De MX-5 Spyder heeft net zo’n tentachtig dakje als de Porsche Boxster Spyder”
De blauwe Mazda is de MX-5 Speedster, een hardcore versie van het Japanse sportwagentjes die zich uitstekend thuis voelt op het circuit. De Speedster heeft geen dak, geen voorruit en is uitgerust met 16 inch lichtgewicht wielen. Het model weegt slechts 943 kg – de normale tweeliter legt 47 kg meer op de weegschaal – en ligt 3 cm dichter bij het asfalt dan zijn productiebroeders.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FM3.jpg)
Dit is overigens niet de eerste keer dat Mazda in conceptvorm met de MX-5 (Miata in Japan) heeft gespeeld. Al vanaf begin jaren negentig toont het merk af en toe speciale versies van zijn kleine roadster. Hieronder een aantal voorbeelden.
Mazda Miata Speedster Concept (1991)
Mazda MX-5 Coupé Concept (1992)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FMazda-MX-5-Coup%C3%A9-Concept-1992.jpg)
Mazda MX-5 Mono-Posto Concept (1999)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FMazda-MX-5-Mono-Posto-Concept-1999.jpg)
Mazda MX-5 Superlight Concept (2009)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FMazda-MX-5-Superlight-Concept-2009.jpg)
Mazda MX-5 Spyder Concept (2011)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FMazda-MX-5-Spyder-Concept-2011.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen