Autovisie
Autovisie Nieuws 11 nov 2020

Zelfde accupakket voor vernieuwde Hyundai Kona Electric

Met een leeftijd van twee jaar is de Hyundai Kona Electric niet bepaald een oudje te noemen, toch is het alweer tijd voor de vernieuwde Kona Electric vindt de Zuid-Koreaanse autobouwer. De bestseller krijgt constant aandacht. Na de recente technische opwaardering is volgend jaar de elektrische variant aan de beurt.

In de zomer van 2021 start Hyundai de levering van de vernieuwde Kona Electric. Hoeveel auto’s er op dat moment al van de elektrische SUV zijn verkocht, is nog de vraag. Op dit moment staat de verkoopteller al op 120.000 stuks. Om aan de vraag in Europa te voldoen, is zelfs besloten de productie van de elektro-auto op ons continent onder te brengen.

In Tsjechië rolt momenteel de Kona Electric van de band, inclusief het lokaal vervaardigde accupakket. Die batterij onderging eerder al een upgrade, zodat Hyundai de bestaande elektrische aandrijflijn nu zonder verdere modificaties in productie houdt. Ook in de vernieuwde Kona Electric is er keuze uit twee versies, een met 64 kWh-accupakket en een met 39,2 kWh-batterij. De grootste batterij koppelt de fabrikant aan een elektromotor van 150 kW, aan de kleinere accu is een elektromotor van nog altijd 100 kW gekoppeld. Beide units genereren een koppel van 395 Nm. De opgegeven actieradius ligt op 305 tot 484 km.

Aangepast design

De verpakking is echter anders. Voor het front van de vernieuwde Kona Electric kiest Hyundai voor een hertekende ‘grille’ met aan weerskanten aangepaste LED-dagrijverlichting en lichtunits. De ingreep moet de auto breder doen ogen. Onveranderd is de aanwezigheid van de laadklep. De hertekende verticale luchtinlaten verbeteren de aerodynamica en dringen zo de turbulentie rond de wielkasten terug. Door de aanpassingen is de auto een fractie langer geworden, 2,5 cm om precies te zijn. Voor de koets levert Hyundai nieuwe kleuren, waarbij het dak in een afwijkende tint kan worden uitgevoerd.

Hyundai Bluelink

Binnenin zijn de verschillen met de bestaande editie groter. Weliswaar is de maatvoering van het grootste centrale display even groot (10,25 inch) maar daarachter gaat wel een nieuw systeem schuil. De Koreanen verbeteren de techniek en functies. Hyundai Bluelink kent een nieuwe versie en de LIVE Services, Apple CarPlay en Android Auto (ook in combinatie met het 8 inch scherm) zijn aanwezig. Bluelink krijgt via de app bestemmingen, locaties van parkeerplaatsen, tankstations, oplaadpunten en restaurants binnen, als de klant dat invoert. De speciale voorziening geeft ook informatie over onder andere de afgelegde ritten weer, alsmede de voertuigstatus als het gaat om banden, remmen en veiligheidsvoorzieningen.

Nieuwe veiligheidsvoorzieningen

Hyundai levert de vernieuwde Kona Electric standaard met een 3-fase omvormer, zodat de SUV met maximaal 11 kW kan worden geladen. De verdere uitrusting bestaat uit onder andere ‘Oplettendheidwaarschuwing (LVDA)’ dat een signaal geeft als de voorganger allang is vertrokken, ‘Achterbankwaarschuwing (RSA)’ die de bestuurder tijdens het vergrendelen van de auto attendeert op inzittende(n) achterin, ‘Uitstapwaarschuwing (SEW)’ dat waarschuwt wanneer tijdens het openen van het portier verkeersdeelnemers aankomen. De lijst met nieuwe voorzieningen bestaat verder uit een Dodehoek-assistent (BCA) en Kruisend verkeer-assistent achter (RCCA).

Prijzen vernieuwde Kona Electric

Hyundai stelt de vernieuwde Kona Electric nu voor, maar start de levering in Nederland pas in de zomer van 2021. De opbouw van het leveringsprogramma volgt later, net als de prijsstelling.