Autovisie dubbeltest: Hyundai Kona Electric vs. Mazda MX-30

Elke twee weken testen we auto’s grondig tot het bot in de Autovisie dubbeltest. Deze keer twee volledig elektrische cross-overs, de Hyundai Kona Electric vs Mazda MX-30 . Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Hier alvast enkele testnotities uit deze confrontatie. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijke aankoopadvies in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt.

Voldoende accu-capaciteit?

Hyundai Kona Electric vs. Mazda MX-30 duo
Fotografie: Martijn Bravenboer

Het is interessant om te zien hoe verschillende fabrikanten momenteel positie kiezen in het EV-spel. Zoveel is duidelijk als we kijken naar de MX-30. Mazda’s eerste elektrische auto staat op hetzelfde platform als de CX-30 en de Mazda 3 en is voorzien van elektrotechniek die samen met Panasonic is ontwikkeld. Hij heeft een 35,5 kWh lithium-ion accupakket. Dat is volgens Mazda zo klein mogelijk gehouden om de productie en straks recycling van de auto zo milieuvriendelijk te laten verlopen. Met een lage accu- en dus totaalprijs plus massa als bijkomende voordelen. Op zichzelf een nobel streven, en Hyundai liet in 2016 al met de Ioniq zien dat 28 kWh reeds genoeg kan zijn voor een bruikbare EV. Desondanks wordt de Hyundai Kona waartegen de MX-30 het opneemt de weg op gestuurd met 41 kWh waarvan er 39,2 daadwerkelijk worden gebruikt. Is dat voldoende voor gemiddeld dagelijks gebruik, en om de MX-30 te verslaan?

Kosten, veiligheid & uitrusting

De montage van een kleiner accupakket in de Kona levert een prijsdaling van 4.800 euro op ten opzichte van de 64 kWh-versie. Dat levert een vanafprijs op van 36.795 euro en dat is nog altijd niet spotgoedkoop. Het zal interessant worden om te zien wat er van die prijs overblijft als de concurrentie van de Volkswagen-groep eind dit jaar in alle hevigheid losbarst. De MX-30 heeft een rijklare prijs van 33.990 euro. Ook van die prijs is de vraag hoe stabiel hij is. Het gaat hierbij namelijk om de ‘First Edition’ die maar beperkte tijd leverbaar is. De instapprijs zal wellicht gelijk blijven, maar dan gepaard gaan met een kalere uitrusting. Toch is er nog meer dat meespeelt in dit duel Hyundai Kona Electric vs Mazda MX-30

Ontwerp & interieur

Hyundai Kona Electric vs. Mazda MX-30
Hyundai cockpit

Maar voordat we de meetlat erbij pakken, eerst wat complimenten voor de designafdeling van Mazda. Het begint al met de strakke buitenkant die precies tussen de typische EV-stroomlijn en conventionele Mazda’s in zit. Met beide portieren (waarvan de achterste tegengesteld) aan één kant geopend valt je blik op een zeer smaakvol vormgegeven geheel, dat de intentie van Mazda voor deze auto direct duidelijk maakt. Een upmarket stadsauto die het meer van subjectieve kwaliteiten dan meetbare prestaties moet hebben. Als het puur op waarneembare bouwkwaliteit aankomt, laat de Kona het beste van de twee zien, maar niettemin is de Hyundai bij lange na niet zo’n innemende verschijning. De kunststoffen zijn hard, de vormgeving is zakelijk, de kleurstellingen op het saaie af.

Mazda MX-30 interieur

Comfort & Functionaliteit

Zoals menig crossover lijkt de Kona van buitenaf heel wat door de opgekrikte rijhoogte, maar in feite is het niet meer dan een B-segmenter+. Dat betekent plek voor vierenhalve volwassene die achterin beter niet groter kunnen zijn dan 1,85 meter (of 1,90 meter als het echt moet). Het feit dat de Mazda een stuk langer is dan de Kona, is nergens in het interieur terug te zien. De extra centimeters gaan op aan loze ruimte onder de motorkap, waar vermoedelijk plek wordt vrijgehouden voor een range-extender of een conventionele brandstofmotor voor een hybride versie die alleen in Japan wordt verkocht.

Prestaties & verbruik

Zoals gezegd hoeft een relatief kleine accu niet het eind van de wereld te betekenen. Als de rest van de auto daar omheen wordt ontwikkeld, zoals in het geval van de Hyundai Ioniq het geval was. Zolang de auto licht en gestroomlijnd genoeg is, blijft het verbruik laag en heb je aan weinig kWh’s genoeg. De MX-30 is met een gewicht van 1620 kilo en een vierkante, opgehoogde koets echter geen van beide. Met een 100 kilo lager wagengewicht heeft de Hyundai sowieso een voordeel ten opzichte van de Mazda. Het lijkt erop dat de keuze voor een veel grotere elektromotor ook zo zijn voordelen heeft voor het verbruik op hogere snelheid. De elektronenconsumptie loopt boven de 100 km/h namelijk niet zo hard op als in de MX-30 en zo stuiten we op meer interessante feiten tijdens deze test Hyundai Kona Electric vs. Mazda MX-30

Rijeigenschappen

Bij Mazda-onderstel merk je enerzijds dat er een zekere veerspanning nodig is om 1620 kilo plus de rest te dragen. Maar de demping is zoals altijd bij Mazda’s niet overdreven hard om toch het nodige comfort over te brengen. Wat dat betreft kunnen ze bij Hyundai nog wat van Mazda leren. De ophanging van de Kona voelt harder en bonkiger, zonder dat dit enige voordelen oplevert. Behalve misschien dat hij minder snel over de grond schraapt bij het afrijden van drempels. Verder is de Kona in alle opzichten volstrekt doorsnee.

EINDOORDEEL

Lees het eindoordeel en alle mogelijke testgegevens van deze volledig elektrische cross-overs in Autovisie magazine. Dan weet je exact hoever je echt komt, hoe snel ze laden maar ook wat de prijzen en opties zijn.