BMW iX komt volgend jaar al meer dan 600 kilometer ver

BMW heeft vandaag het doek van een gloednieuwe, volledig elektrische SUV getrokken. Het model, dat voorheen werd aangeduid als de iNext, krijgt de naam iX mee.

Die elektrische conceptcar, de iNext, kennen we al een tijdje. Hij dook voor ’t eerst op in 2018 en gaf toen een voorproefje van BMW’s elektrische toekomst. Nadat BMW voor het concept de overstap van een sedan naar een SUV maakte, maken we vandaag kennis met de definitieve elektro-SUV. Het model staat eind volgend jaar pas in de showrooms en biedt – voor de standaarden van vandaag de dag – flinke prestaties.

Uiterlijk BMW iX

Laten we beginnen bij het uiterlijk, dat in grote lijnen overeenkomt met dat van de conceptcar iNext. Uiteraard kunnen we niet om de nieren op het front heen, die ook op de iX een prominente plek krijgen. Dat familiegezicht heeft hier -net als op de veel kleinere i3- geen koelfunctie, want de ‘grille’ is volledig gesloten. In plaats daarvan zijn alle sensoren, camera’s en radars in het paneel verwerkt. Waar de iNext wel heel platte koplampen had, krijgt de iX iets conventionelere exemplaren mee. Toch zijn ze nog altijd de meest gedrongen koplampen die de fabrikant ooit op een productie-auto heeft gemonteerd, zo zegt BMW zelf. Verder vinden we op het front enkele blauwe details, die het elektrische karakter van de iX benadrukken.

De flanken van de auto zijn opvallend rustig gestileerd, zonder scherpe vouwen en lijnen. Daarmee past de iX qua ontwerp bij een aantal van de laatste BMW’s (zoals de 4 Serie). “We moeten minder lijnen gaan gebruiken. In plaats daarvan moet elke lijn een veel groter effect op het ontwerp hebben”, zo vertelde Adriaan van Hooydonk, designbaas bij BMW, eerder al aan Autovisie.

Zwevend dak

Een interessant detail op de flank van de iNext zijn de B-, C- en D-stijlen. De eerste twee zijn volledig zwart, terwijl de D-stijl een zwart paneel bevat dat het idee van een zogenaamde ‘floating roof’ opwekt. ‘Lopen’ we verder naar de achterkant, dan vallen de volledig horizontale en opnieuw gedrongen achterlichtunits op. De meest recente modellen van BMW hebben een L-vormige lichtsignatuur, maar op dat punt wijkt deze iX dus af van z’n familie. De besproken iNext had ook een vergelijkbare lichtsignatuur, maar die keert dus niet terug op het productiemodel.

Een eerste blik op de iX doet vermoeden dat het hier om een van BMW’s grootste modellen gaat. Dat is volgens de fabrikant niet zo. Zowel qua lengte als breedte is de iX vergelijkbaar met een X5, terwijl de hoogte van de auto vergelijkbaar is met de lagere X6. Daardoor is de iX dus een stuk kleiner dan de grootste BMW van het moment: de X7, waarmee de wielbasis overeenkomt. Wel zegt de fabrikant dat de wielen van de getoonde iX juist aan de grote SUV doen denken.

Uithangbord

Deze gloednieuwe BMW iX is niet zomaar een volgend elektromodel, maar juist een technologisch uithangbord van de elektrische toekomst van BMW. Waar vrijwel elk volgend elektromodel van BMW gebaseerd is op een (reeds bestaand) model – denk aan de i4 en iX3 – met verbrandingsmotoren, staat de iX op zichzelf. Dat is goed te zien in het interieur, dat volledig anders is dan dat van BMW’s die we nu al kennen.

Minimalisme voert namelijk de boventoon. Waar het dashboard van huidige BMW’s nog een flink aantal fysieke knoppen telt, wordt het exemplaar in de iX gedomineerd door één groot – en bovendien gebogen – paneel. Daarin zijn twee schermen verwerkt. Eentje fungeert als multimediascherm, de ander als instrumentarium achter het stuurwiel. Dat deel meet 12,3-inch, terwijl het multimediascherm een afmeting van 14,9-inch heeft. Onder het scherm zitten grote openingen voor het ventilatiesysteem, maar fysieke knoppen zijn er niet aanwezig. De middentunnel bevat de transmissiehendel en de bekende ronde knop voor het iDrive-systeem van BMW, maar is niet verbonden met het dashboard. Daarmee doet het binnenwerk van deze iX terugdenken aan dat van de inmiddels 7 jaar oude i3.

Autonoom rijden

Deze BMW iX moet daarnaast hoge ogen gooien als het gaat om autonoom rijden. De iX wordt helemaal volgepropt met allerlei camera’s, sensoren en radars, die het mogelijk moeten maken dat de auto zichzelf bestuurt. Harde details geeft BMW nog niet, al is het te verwachten dat de elektro-SUV net als de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse klaar is voor niveau 3, als de wetgeving het toelaat om dergelijke modellen op de snelweg deels autonoom te laten rijden.

Dan over de aandrijflijn, want ook op dat gebied moet deze BMW iX de toon zetten. De nieuwe elektro-SUV beschikt over de vijfde generatie van BMW’s eDrive en krijgt twee elektromotoren mee: eentje op de voor- en een op de achteras. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 370 kW (500 pk). Over het koppel zegt BMW nog niets, maar de twee motoren zorgen ervoor dat de iX binnen 5 tellen naar de 100 km/h sprint. De stroom voor die twee motoren wordt geleverd door een accupakket met een capaciteit van ‘meer dan 100 kWh’, goed voor een bereik van meer dan 600 kilometer volgens WLTP-standaarden. De cW-waarde van 0,25 draagt daar zeker aan bij. Exacte specificaties deelt BMW in een later stadium.

Laadvermogen BMW iX

Wel gaat het al in iets meer detail in op de laadcapaciteiten van de BMW iX. De elektro-SUV kan met een maximaal vermogen van 200 kW laden bij een snellader. Volgens BMW betekent dat dat er per 10 minuten zo’n 120 kilometer aan bereik wordt bijgeladen. Binnen 40 minuten is de batterij van 10 tot 80 procent te vullen. Met een DC-lader met een maximaal vermogen van 11 kW duurt het volgens BMW zo’n 11 uur om de iX volledig op te laden.

Prima prestaties volgens hedendaagse maatstaven, al duurt het nog eventjes voor de iX op de markt verschijnt. BMW begint in de tweede helft van 2021 met de productie van de iX. Nog voor het einde van volgend jaar staat het model dan ook daadwerkelijk in de showroom. Meer details, ook aangaande de Nederlandse markt, deelt BMW in een later stadium.