Dit is de Porsche Taycan, de Duitse Tesla-killer – VIDEO
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp19_0628_a4_rgb-e1567594997892.jpg)
Daar is ‘ie eindelijk: de Porsche Taycan! Het merk uit Stuttgart presenteert vandaag zijn eerste volledig elektrische auto en geven dus ook de prestaties van de auto prijs. En dat zijn duizelingwekkende cijfers.
We hebben er even op moeten wachten, maar hij is er eindelijk. Al sinds Porsche in 2015 de Mission E Concept presenteerde, wachten we op de elektrische supercar van de legendarische autobouwer. Vandaag wordt de revolutionaire auto van het merk geïntroduceerd tijdens de wereldpremière in Berlijn. En dus kunnen we de details nu ook met jullie delen. Houd je vast.
Compacter
De Porsche Taycan wordt geplaatst in het segment van de Panamera en heeft eveneens vier deuren. Wel is ‘ie iets compacter, met een lengte van 4,96 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,38 meter. Ook zijn de vertrouwde type-aanduidingen Turbo en Turbo S ook gewoon op deze Taycan te vinden. Later komt er een Taycan 4- en GTS-variant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp19_0645_a4_rgb.jpg)
Maar we zijn natuurlijk vooral benieuwd naar de keiharde cijfers. De Taycan weegt maar liefst 2295 kilogram, maar de Turbo S sprint met behulp van launch control in 2,8 seconden naar de 100 km/h. De maximale kracht tijdens die launch control is 761 pk en 1050 Nm. De Turbo doet 0,4 seconden langer over die sprint, met een piekvermogen van 687 pk en 850 Nm. Zonder lanceerfunctie beschikken beide versies over 625 pk. En daarmee wint de Taycan het nooit van een Tesla, tenzij de sprint tot 200 km/h gaat. Dan is de Taycan wel sneller. Dit doet hij namelijk binnen 10 seconden. Een Tesla heeft hier minimaal 10,5 seconden voor nodig.
Porsche-DNA
Om toch het DNA van Porsche in de auto te verankeren, is de gewichtsverdeling bewust op 48% voor en 52% achter gehouden. Ook is de achterste elektromotor in de Turbo S krachtiger dan de elektromotor op de vooras. Die wekt 503 pk en 610 Nm op, terwijl de elektromotor in de neus ‘maar’ 258 pk en 440 Nm produceert. In de neus en kont heeft de Taycan een speaker om een sportieve brom te laten horen. EV’s moeten voor de veiligheid sowieso geluid maken. Porsche maakt dat dan maar direct sportief.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp19_0579_a4_rgb.jpg)
Maar voor een EV is natuurlijk de vraag: hoe ver kom je met een volle lading? Het 93 kWh-sterke accupakket is volgens de WLTP maximaal goed voor 453 kilometer, de Turbo S haalt 420 kilometer op een volle lading. Wil je zuinig rijden, dan kan dat in de rijmodus ‘Range’. Dan kun je de maximale snelheid zelf instellen tussen de 90 en 140 km/h en de aandrijving op de voorwielen uitschakelen. Hierdoor is de range met maximaal 10% te verlengen. Maar gelukkig gaat het opladen van de Taycan voor huidige standaarden erg snel. Door een systeemspanning van 800 Volt is supersnel laden tot een piekvermogen van 270 kW mogelijk. 100 kilometer actieradius laden kost maar vijf minuten, met dank aan een gemiddelde laadsnelheid van 187 kW.
De Porsche Taycan Turbo en Taycan Turbo S zijn met onmiddellijke ingang te bestellen en staan vanaf medio januari 2020 bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijs van de Taycan Turbo is € 157.100 en van de Taycan Turbo S € 191.000.
Benieuwd naar onze eerste rij-ervaring? Lees onze indruk in Autovisie 19 die volgende week in de schappen ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet