Nog even en dan start de grote verbouwing van het Daf Museum in Eindhoven. Het onderkomen krijgt er de nodige vierkante meters bij, zodat de collectie over een grotere oppervlakte kan worden tentoongesteld. Nu worden niet alle modellen van het museum getoond, want een deel van de klassieke Daf-wagens staat opgeslagen in het depot. Maar, wie een bezoek brengt aan het museum wordt nu zeker niet tekort gedaan.

Daf RegenjasDaf Regenjas


Daf Regenjas

Het Daf Museum biedt een brede collectie auto's en vrachtwagens, waaronder de Daf 555-rally-auto, een fraai studiemodel van een sportcoupé, de Dakar-trucks van Jan de Rooy, de allernieuwste XF,  bijzondere Pony en de hierboven afgebeelde opvallende 'regenjas'. Het museum geeft echter niet alleen een duidelijk en overzichtelijk beeld van de verschillende modellen uit de historie van het merk, de bezoeker ziet ook hoe Daf ooit van start ging als reparatiebedrijf naast de lokale bierfabriek. De werkplaats en het kantoor van de heer Van Doorne zijn nagebouwd om aan te tonen hoe de basis van een succesvolle vrachtwagenfabrikant werd gelegd.

Openingstijden

Het museum is gevestigd aan de Tongelresestraat 27 in Eindhoven. Het is van dinsdag tot en met zondag geopend. Dagelijks openen de poorten om 10.00 uur en sluiten ze om 17.00 uur. De entree bedraagt € 9,00 voor volwassenen en € 7,00 voor  65+, groepen en studenten. Kinderen van 5 tot en met 15 jaar betalen € 4,00. Met de Museumkaart is een bezoek aan de Daf-collectie gratis.

Vrijwilligers

Het museum maakt gebruik van enthousiaste vrijwilligers, die graag over de producten en historie praten. Is het niet omdat ze aan de productielijn hebben gewerkt, dan wel omdat ze deel van het raceteam zijn geweest. En anders dragen ze het Nederlandse merk een warm hart toe.

Enkele bijzondere of opvallende stukken uit de collectie:

Daf 600 Zuid-Afrika

Misschien wel de meest bijzondere Daf uit de collectie, is deze uit Zuid-Afrika afkomstige 600. De rechtsgestuurde De Luxe werd in 1961 naar Zuid-Afrika geëxporteerd, waar de auto in 2013 nog altijd als dagelijks vervoermiddel dienst deed.

Daf P500 Prototype

Daf P500 Daf MuseumDaf P500 Daf Museum


In de jaren zestig werd gewerkt aan een grote Daf. Deze P500 is een ontwikkelingsvoertuig, een prototype van een grote vierdeurs sedan. Tijdens de ontwikkeling was nog niet besloten wat de aandrijflijn van de productieversie van de P500 er uit zou komen te zien, zodat in dit prototype een 1500 cc motor van Simca werd gebruikt. De transmissie kwam van Ford en de achteras van BMW. De P500 haalde het productiestadium niet. Het bedrijf koos ervoor om de P400 te gaan maken. Dat model is beter bekend als Daf 77, ofwel de Volvo 300-serie.

Eenmiljoenste Volvo 300

Volvo 300 1.000.000Volvo 300 1.000.000


In 1988 rolde de eenmiljoenste Volvo 300 van de band. Kunstenares Marte Röling versierde het model met het speciale productienummer.

Daf P300 Prototype

Daf P300 PrototypeDaf P300 Prototype


In 1969 bouwde Daf de P300, het was een prototype dat had moeten leiden tot de opvolger van de 33. Het model haalde het productiestadium echter niet. De door de Italiaanse designer Givanni Michelotti zou een te hoge kostprijs krijgen ten opzichte van de 44, waardoor het project voortijdig werd stopgezet.

Daf Dakar-racetrucks

Daf 95 X1 en TurboTwinDaf 95 X1 en TurboTwin


De deelnames van Jan de Rooy aan de Dakar-rally's zijn legendarisch, zo ook met deze TwinTwin. Met de 95 X1 haalde De Rooy zelfs Peugeot 405 Coupé-rijder Ari Vatanen in de woestijn in, die te kennen moest geven dat het misschien wel de grootste vernedering in zijn racecarrière was...

Daf Coupé Prototype

Daf MuseumDaf Museum


In 1965 tekende Giovanni Michelotti voor Daf een Coupé, maar ondanks de positieve reactie van het Daf-managament kreeg de tweedeurs Daf geen groen licht. De autobouwer had geen productiecapaciteit om het sportief gelijnde model uit te brengen en zouden lage (beperkte) productie-aantallen voor een hoge verkoopprijs zorgen.