Waarom wil het met de Volkswagen Beetle niet lukken?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FBeetle-Dune.jpg)
Teruggrijpen op het verleden kan een succes worden getuige de verkoopaantallen van Mini en de Fiat 500. Soms wil het echter niet lukken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FBeetle-Dune-13.jpg)
De Volkswagen Beetle is daar het voorbeeld van. Was de eerste generatie New Beetle vooral een gek bol autootje met een vette knipoog naar de Kever, de huidige Beetle is qua lijnvoering veel meer de moderne variant van de aloude Volkswagen. Desondanks lijkt het succes maar niet te willen komen. Op de autoshow van Los Angeles onthulde het merk weer twee nieuwe versies: de Denim Cabriolet en de Dune. Bij de eerste gaat het vooral om de aankleding van het interieur in spijkerstof en een blauwe stoffen kap. Waar zagen we dat eerder? Oja, bij de Jeansbug uit de jaren ’70. De Denim Cabriolet wordt gemaakt in een beperkte oplage van 2000 exemplaren, 1000 in Pure White en 1000 in Stonewashed Blue. Er is slechts een motorvariant, de 1.8 TSI benzine met 170 pk.
De tweede nieuweling is de Beetle Dune die leverbaar wordt als coupé en als cabriolet. Ten opzichte van een reguliere Beetle staat de Beetle Dune iets hoger op z’n poten en heeft het model ook een toegenomen spoorbreedte. Zaken als kunststof wielkastverbreders, dorpelbeschermdelen, een achterspoiler, 18 inch Canyon-lichtmetaal en verschillende Dune-graphics, geven het model een eigen gezicht. Binnenin wordt het avontuurlijke sfeertje voortgezet met oranje stitching en sportstoelen. Er zijn drie carrosseriekleuren, waaronder Sandstorm Yellow, Pure White of Deep Black Pearl. De kleur van het dashboard komt altijd overeen met de carrosseriekleur. In de Verenigde Staten verschijnen de Beetle Dune en Beetle Dune Cabriolet met een 170 pk sterke 1.8 TSI-motor op de prijslijst. De coupé komt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt. De Dune Cabriolet volgt in het derde kwartaal van volgend jaar.
De komst naar Nederland is nog niet zeker omdat de vraag naar de Beetle hier sowieso niet heel groot is. Waarom eigenlijk niet, vragen wij ons af? Wat hebben de Mini en de Fiat 500 wel, wat kennelijk bij de Beetle ontbreekt? We lezen het graag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’
-
Er komen maandelijks 1.600 laadpalen bij! En dat is te weinig…
-
Toch niet zo’n goed idee? Jaguar dumpt reclamebureau
-
Vrouw sleept auto achterstevoren terwijl haar vriend erin zit
-
EV Supertest 2025: de verrassende einduitslag
-
Stoppen met camper verboden? Nederlanders, let op in dit Europese land
-
Peugeot 508 verdwijnt voorgoed: ‘Wij willen geen premiummerk zijn’
-
Vet! Deze Renault 4 Savane 4×4 wil je hebben