Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fvolkswagen_id._buzz_first_edition_9_05f50463096206f9.jpg)
Eén en één is twee, zou je zeggen. Dus het zou agendanieuws moeten zijn dat Volkswagen van de ID. Buzz een campervariant uitbrengt. Maar niets is minder waar. En dit is waarom.
Liefhebbers van kamperen zitten er ongetwijfeld op te wachten: een ID. Buzz California of Westfalia. Helaas gaat die er voorlopig niet komen, zo zegt verkoop- en marketingbaas Lars Krause van Volkswagen.
Volkswagen ID. Buzz te zwaar?
Een Duits blad schreef vorig jaar dat een camper op basis van de elektrische ID. Buzz veel te zwaar zou zijn, met een gewicht van meer dan 3.500 kilo (met passagiers en bagage aan boord).
Volkswagen ID. Buzz omtoveren tot camper? Het kan al vanaf 3000 euro
Dat zou betekenen dat eigenaren met alleen een B-rijbewijs ook een C1-rijbewijs zouden moeten halen. Dit omdat een ID. Buzz met een gewicht van meer dan 3.500 kilo geldt als lichte vrachtwagen.
Geen vraag naar elektro-camper
Lars Krause moet lachen om het verhaal, al geeft-ie toe dat er technische uitdagingen zijn. Volgens hem hebben die echter niks te maken met feit dat bij VW het camperproject in de ijskast is gezet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fvolkswagen_california_concept_767_02e70190094b0716.jpg)
“We beginnen altijd bij de markt”, aldus Krause, “en als we daarnaar kijken, moeten we concluderen dat er geen vraag is naar elektrische campers. Mogelijk dat die er over een paar jaar wel is.”
California plug-in hybride
De nieuwe Volkswagen California – die dit jaar op de markt komt – zal gewoon weer gebaseerd worden op de vertrouwde Multivan, maar dan met een plug-in hybride-aandrijflijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze vijf kleine hot hatches zijn messcherp en als occasion spotgoedkoop
-
Hier is eindelijk een elektrische Volkswagen die ‘het volk’ kan betalen
-
Deze Volkswagen Kever heeft gemiddeld 400 meter per jaar gereden
-
Deze onopvallende snelle auto is gebruikt voor kunstroof Drents Museum
-
Volkswagen krijgt mogelijk megaboete! En nu eens níét voor sjoemelen
-
Koop deze betaalbare klassieker! Dan heb je een halve Audi Quattro
-
Deze occasion in de Golf-klasse is een cliché, omdat clichés kloppen
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Volkswagen schrapt 35.000 banen! Maar sluit geen fabrieken
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro