Waarom de Nio ET5 Touring de perfecte elektrische auto voor Nederland is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_5_007200dd0df00a9e.jpg)
Elektrische stationwagons zijn er nog altijd niet veel. Logisch, want de carrosserievariant is eigenlijk alleen in Europa populair. En dus voorspellen we een mooie toekomst voor de Nio ET5 Touring, die in Nederland weleens gewild zou kunnen worden onder zakelijke rijders.
Op het moment van schrijven zijn er twee elektrische stationwagons op de markt: de kostbare Porsche Taycan Sport Turismo en de betaalbaardere MG 5 Electric. In de nabije toekomst komen daar de Opel Astra Electric Sports Tourer en de Peugeot e-308 SW bij.
Nio ET5 Touring met meer hoofd- en bagageruimte
Als Nio een opschiet met de marktintroductie van de ET5 Touring zou het merk dus een succesje in handen kunnen hebben. Het model is 4,8 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Zijn bagageruimte is groter dan die van de sedan (450 vs. 386 liter) en kan worden vergroot naar 1300 liter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_71_09c8088f0ca60972.jpg)
Het voordeel van de verder naar achteren doorlopende daklijn is ook dat de passagiers op de tweede zitrij meer hoofdruimte hebben. Nio levert de ET5 Touring met een groot glazen panoramadak, dat met een druk op een knop ondoorzichtig gemaakt kan worden.
Leverbaar in twee, 490 pk sterke varianten
De vierwielaangedreven, 490 pk sterke Nio ET5 Touring is er met een 75 kWh- of 100 kWh-batterij. Hij komt daarmee tussen de 435 en 560 kilometer ver. Uiteraard kan de batterij van de Nio ook worden gewisseld bij een van de wisselstations in Nederland (dat zijn er nu vijf).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_8_0c23027410f50b49.jpg)
Minimalistisch dashboard met Nomi-robotje
Wat ons betreft is de ET5 Touring een fraaie stationwagon om te zien, met zijn sportieve silhouet, zijn kenmerkende drie ‘hoorntjes’ op dak, waarin de lidar-sensoren zitten, en zijn geknepen koplampen.
Het dashboard is minimalistisch, met een klein scherm vóór de bestuurder en een verticaal infotainmentdisplay op de middenconsole. Fysieke knoppen zijn er vrijwel niet. Alles moet via het touchscreen worden geregeld, wat onderweg niet altijd fijn is.
Duik in de prijslijst: NIO ET5 – moet Tesla zich zorgen maken?
Het bolvormige robotje boven op het dashboard heet Nomi en is een optie. Het ‘wezentje’ kijkt je aan als het praat en vertoont allerlei animaties als het niet wordt gebruikt, wat nogal afleidend kan zijn.
Nio ET5 Touring met vanafprijs van 63.900 euro
De Nio ET5 Touring is 1200 euro duurder dan de sedan. Daarmee komt de 75 kWh-versie uit op een vanafprijs van 63.900 euro. Voor de ET5 Touring met 100 kWh-batterij vraagt Nio 72.900 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_13_036200db06e7052d.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Het Chinese Nio komt met twee nieuwe merken, speciaal voor Europa
-
Gespot! Komt Mercedes-baas Ola Källenius praten over samenwerking met Nio?
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie
-
Deze occasion wil je: Renault Sport Spider, exclusieve tweezitter
-
Dubbel pijn: Ferrari F40 Barbie-auto crasht
-
Dit zijn de 5 duurste landen om benzine te tanken
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren