Waarom de Nio ET5 Touring de perfecte elektrische auto voor Nederland is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_5_007200dd0df00a9e.jpg)
Elektrische stationwagons zijn er nog altijd niet veel. Logisch, want de carrosserievariant is eigenlijk alleen in Europa populair. En dus voorspellen we een mooie toekomst voor de Nio ET5 Touring, die in Nederland weleens gewild zou kunnen worden onder zakelijke rijders.
Op het moment van schrijven zijn er twee elektrische stationwagons op de markt: de kostbare Porsche Taycan Sport Turismo en de betaalbaardere MG 5 Electric. In de nabije toekomst komen daar de Opel Astra Electric Sports Tourer en de Peugeot e-308 SW bij.
Nio ET5 Touring met meer hoofd- en bagageruimte
Als Nio een opschiet met de marktintroductie van de ET5 Touring zou het merk dus een succesje in handen kunnen hebben. Het model is 4,8 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Zijn bagageruimte is groter dan die van de sedan (450 vs. 386 liter) en kan worden vergroot naar 1300 liter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_71_09c8088f0ca60972.jpg)
Het voordeel van de verder naar achteren doorlopende daklijn is ook dat de passagiers op de tweede zitrij meer hoofdruimte hebben. Nio levert de ET5 Touring met een groot glazen panoramadak, dat met een druk op een knop ondoorzichtig gemaakt kan worden.
Leverbaar in twee, 490 pk sterke varianten
De vierwielaangedreven, 490 pk sterke Nio ET5 Touring is er met een 75 kWh- of 100 kWh-batterij. Hij komt daarmee tussen de 435 en 560 kilometer ver. Uiteraard kan de batterij van de Nio ook worden gewisseld bij een van de wisselstations in Nederland (dat zijn er nu vijf).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_8_0c23027410f50b49.jpg)
Minimalistisch dashboard met Nomi-robotje
Wat ons betreft is de ET5 Touring een fraaie stationwagon om te zien, met zijn sportieve silhouet, zijn kenmerkende drie ‘hoorntjes’ op dak, waarin de lidar-sensoren zitten, en zijn geknepen koplampen.
Het dashboard is minimalistisch, met een klein scherm vóór de bestuurder en een verticaal infotainmentdisplay op de middenconsole. Fysieke knoppen zijn er vrijwel niet. Alles moet via het touchscreen worden geregeld, wat onderweg niet altijd fijn is.
Duik in de prijslijst: NIO ET5 – moet Tesla zich zorgen maken?
Het bolvormige robotje boven op het dashboard heet Nomi en is een optie. Het ‘wezentje’ kijkt je aan als het praat en vertoont allerlei animaties als het niet wordt gebruikt, wat nogal afleidend kan zijn.
Nio ET5 Touring met vanafprijs van 63.900 euro
De Nio ET5 Touring is 1200 euro duurder dan de sedan. Daarmee komt de 75 kWh-versie uit op een vanafprijs van 63.900 euro. Voor de ET5 Touring met 100 kWh-batterij vraagt Nio 72.900 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Fnio_et5_touring_13_036200db06e7052d.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart
-
De Ioniq 6 N zal moeilijk te verkopen zijn en dat vindt Hyundai prima
-
Zoveel geld verliest Volvo nú al op de ES90 en EX90
-
Nieuwe Kia EV5 krijgt te maken met moordende concurrentie
-
Deze Volkswagen Kever was ooit duurder dan een Lamborghini
-
Dit bedrijf laat je met vier spelers tegelijk gamen in de auto
-
Waarom jouw nieuwe Tesla zichzelf ‘MechaHitler’ zou kunnen noemen