Vraag en aanbod: toch Mercedes-AMG GT Roadster
![](https://img.autovisie.nl/images/JudQw2kT3ErsjwtVRnw9-Xtmxy4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FMercedes-AMG-GT-Roadster-en-Mercedes-AMG-GT-C-Roadster-Autovisie.nl-23-1.jpg)
Een open variant van de AMG GT stond nooit in de planning. Zo’n model zou intern te sterk gaan concurreren met de SL. Door sterke vraag naar de variant is hij er nu toch. Maak kennis met de Mercedes-AMG GT Roadster.
![](https://img.autovisie.nl/images/Y7Xw6kHVW76El_AEoXEUFlZwrxk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FMercedes-AMG-GT-Roadster-en-Mercedes-AMG-GT-C-Roadster-Autovisie.nl-17.jpg)
Twee smaken
Het moest bij de GT, de GT S en de GT R blijven, maar nu komen er nog twee bij: de GT Roadster en de GT C Roadster. De Mercedes-AMG GT Roadster krijgt de bekende 462 pk sterke 4,0 liter V8 met dubbele turbo’s. De GT C krijgt een nieuwe vermogensvariant van het blok. Hij zit met zijn 557 pk tussen de 510 pk van de GT S en 585 pk van de GT R in. De GT C sprint in 3,7 tellen naar de 100 km/h en houdt het vervolgens pas bij 316 km/h voor gezien. De GT Roadster moet het met iets mindere cijfers doen: 0-100 km/h gaat in vier tellen en de topsnelheid is met 302 km/h nog steeds genoeg voor een heel wild kapsel.
![](https://img.autovisie.nl/images/Km9qXxoKQnOU9_CIlZEDFrRXpEU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FMercedes-AMG-GT-Roadster-en-Mercedes-AMG-GT-C-Roadster-Autovisie.nl-23.jpg)
GT R
De twee uitvoeringen zijn heel duidelijk van elkaar te onderscheiden. De GT Roadster is de meer elegante van het stel, terwijl de GT C Roadster de krachtpatser is. Die variant wordt – net als de GT R – 57 millimeter breder om plaats te bieden aan de grotere spoorbreedte en de bredere wielen. Dit moet vooral bochtsnelheden ten goede komen. Het bochtgedrag moet – weer net als bij de GT R – dankzij vierwielsturing ook nóg beter zijn dan bij de GT. Ook krijgt hij grotere luchtuitlaten aan de achterkant, waar hij ook duidelijk aan te herkennen is. Als kers op de taart is de GT C altijd uitgerust met een luider uitlaatsysteem dan de ‘normale’ GT Roadster.
LEES OOK: DE OVERTREFFENDE TRAP: MERCEDES-AMG GT R
Softtop
Mercedes wilde de Mercedes-AMG GT Roadster in eerste instantie niet uitbrengen, omdat de auto intern enorm lijkt te gaan concurreren met de SL. Net als deze auto krijgt de nieuwe SL namelijk een softtop. Bij de AMG GT Roadster is hij te openen tot 50 km/h en opent en sluit hij in elf seconden. Hij is leverbaar in drie kleuren: zwart, rood en beige.
Mercedes-AMG toont beide open varianten van de GT op de Autosalon van Parijs, die over iets meer dan twee weken van start gaat. De verkoopstart zal begin volgend jaar plaatsvinden. Prijzen zijn nog niet bekend. Puur voor je beeld: een AMG-GT is er nu vanaf 151.600 euro en een SL 63 is er vanaf 207.300 euro. Wij rekenen op een prijs die ergens tussen de twee in valt voor de GT Roadster en een iets hogere prijs voor de GT C Roadster.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?