Vraag en aanbod: toch Mercedes-AMG GT Roadster
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FMercedes-AMG-GT-Roadster-en-Mercedes-AMG-GT-C-Roadster-Autovisie.nl-23-1.jpg)
Een open variant van de AMG GT stond nooit in de planning. Zo’n model zou intern te sterk gaan concurreren met de SL. Door sterke vraag naar de variant is hij er nu toch. Maak kennis met de Mercedes-AMG GT Roadster.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FMercedes-AMG-GT-Roadster-en-Mercedes-AMG-GT-C-Roadster-Autovisie.nl-17.jpg)
Twee smaken
Het moest bij de GT, de GT S en de GT R blijven, maar nu komen er nog twee bij: de GT Roadster en de GT C Roadster. De Mercedes-AMG GT Roadster krijgt de bekende 462 pk sterke 4,0 liter V8 met dubbele turbo’s. De GT C krijgt een nieuwe vermogensvariant van het blok. Hij zit met zijn 557 pk tussen de 510 pk van de GT S en 585 pk van de GT R in. De GT C sprint in 3,7 tellen naar de 100 km/h en houdt het vervolgens pas bij 316 km/h voor gezien. De GT Roadster moet het met iets mindere cijfers doen: 0-100 km/h gaat in vier tellen en de topsnelheid is met 302 km/h nog steeds genoeg voor een heel wild kapsel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FMercedes-AMG-GT-Roadster-en-Mercedes-AMG-GT-C-Roadster-Autovisie.nl-23.jpg)
GT R
De twee uitvoeringen zijn heel duidelijk van elkaar te onderscheiden. De GT Roadster is de meer elegante van het stel, terwijl de GT C Roadster de krachtpatser is. Die variant wordt – net als de GT R – 57 millimeter breder om plaats te bieden aan de grotere spoorbreedte en de bredere wielen. Dit moet vooral bochtsnelheden ten goede komen. Het bochtgedrag moet – weer net als bij de GT R – dankzij vierwielsturing ook nóg beter zijn dan bij de GT. Ook krijgt hij grotere luchtuitlaten aan de achterkant, waar hij ook duidelijk aan te herkennen is. Als kers op de taart is de GT C altijd uitgerust met een luider uitlaatsysteem dan de ‘normale’ GT Roadster.
LEES OOK: DE OVERTREFFENDE TRAP: MERCEDES-AMG GT R
Softtop
Mercedes wilde de Mercedes-AMG GT Roadster in eerste instantie niet uitbrengen, omdat de auto intern enorm lijkt te gaan concurreren met de SL. Net als deze auto krijgt de nieuwe SL namelijk een softtop. Bij de AMG GT Roadster is hij te openen tot 50 km/h en opent en sluit hij in elf seconden. Hij is leverbaar in drie kleuren: zwart, rood en beige.
Mercedes-AMG toont beide open varianten van de GT op de Autosalon van Parijs, die over iets meer dan twee weken van start gaat. De verkoopstart zal begin volgend jaar plaatsvinden. Prijzen zijn nog niet bekend. Puur voor je beeld: een AMG-GT is er nu vanaf 151.600 euro en een SL 63 is er vanaf 207.300 euro. Wij rekenen op een prijs die ergens tussen de twee in valt voor de GT Roadster en een iets hogere prijs voor de GT C Roadster.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen