Volvo XC40 Recharge heeft grotere accu dankzij Tesla
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259206_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_glacier_silver-1-e1571294392244.jpg)
Tesla heeft een positieve invloed gehad op de ontwikkeling van de Volvo XC40 Recharge. Op het laatste moment werd een enorm belangrijk onderdeel van de Volvo aangepast om de concurrentie met Tesla aan te kunnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259186_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_sage_green.jpg)
Tesla is op dit moment de elektrische autobouwer die de rest op sleeptouw neemt. De prestaties van de auto’s van de fabrikant blijven vooralsnog ongeëvenaard door de gevestigde orde. En dat is niet slecht, want het houdt de grotere autofabrikanten wakker. Zo ook Volvo. Daar stonden ze op het punt om de ontwikkeling van de Volvo XC40 Recharge af te ronden toen ze ineens de Tesla Model 3 zagen. Daardoor koos Volvo om de strategie achter de XC40 Recharge te herzien.
78 kWh-accupakket
Volgens Henrik Green, Volvo’s chief technology officier, was Tesla’s keuze om de Model 3 van een 70 kWh-accupakket te voorzien de reden dat de Volvo XC40 Recharge nu een 78 kWh-accupakket heeft. Aanvankelijk zou de elektrische Volvo namelijk een batterij met een capaciteit van rond de 60 kWh krijgen. “We hebben de capaciteit van de batterij vergroot. We dachten dat we een goede balans tussen kosten en formaat hadden gevonden, maar toen we de Model 3 zagen dachten we: ‘wellicht hebben ze een punt,'” aldus Green tegenover Autonews Europe.
Door de keuze om het accupakket te vergroten is de XC40 Recharge wel iets duurder geworden, maar kan hij de concurrentie beter aan. Hij kan 400 kilometer op een volle lading afleggen volgens de WLTP-meetmethode. Daarmee komt hij erg in de buurt van het basismodel Model 3 die 9 kilometer meer kan afleggen. Het verschil is dus eigenlijk te verwaarlozen in de praktijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-3-1024x512-1.png)
Een gok
Green laat in het interview nog weten dat hij drie jaar geleden nog niet helemaal achter de keuze voor de grotere batterij stond. Het was eigenlijk een gok, maar nu staat hij helemaal achter de keuze. “Het is de perfecte positie,” voegt hij toe.
De Volvo XC40 Recharge moet volgend jaar bij de Volvo dealers verschijnen. Hij wordt dan wel aanzienlijk duurder dan de Tesla Model 3. Volvo vraagt namelijk € 58.775 voor de auto. Voor hetzelfde geld koop je ook een Tesla Model 3 Long Range die ongeveer 150 kilometer meer bereik heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen