Volvo XC40 Recharge heeft grotere accu dankzij Tesla
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259206_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_glacier_silver-1-e1571294392244.jpg)
Tesla heeft een positieve invloed gehad op de ontwikkeling van de Volvo XC40 Recharge. Op het laatste moment werd een enorm belangrijk onderdeel van de Volvo aangepast om de concurrentie met Tesla aan te kunnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259186_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_sage_green.jpg)
Tesla is op dit moment de elektrische autobouwer die de rest op sleeptouw neemt. De prestaties van de auto’s van de fabrikant blijven vooralsnog ongeëvenaard door de gevestigde orde. En dat is niet slecht, want het houdt de grotere autofabrikanten wakker. Zo ook Volvo. Daar stonden ze op het punt om de ontwikkeling van de Volvo XC40 Recharge af te ronden toen ze ineens de Tesla Model 3 zagen. Daardoor koos Volvo om de strategie achter de XC40 Recharge te herzien.
78 kWh-accupakket
Volgens Henrik Green, Volvo’s chief technology officier, was Tesla’s keuze om de Model 3 van een 70 kWh-accupakket te voorzien de reden dat de Volvo XC40 Recharge nu een 78 kWh-accupakket heeft. Aanvankelijk zou de elektrische Volvo namelijk een batterij met een capaciteit van rond de 60 kWh krijgen. “We hebben de capaciteit van de batterij vergroot. We dachten dat we een goede balans tussen kosten en formaat hadden gevonden, maar toen we de Model 3 zagen dachten we: ‘wellicht hebben ze een punt,'” aldus Green tegenover Autonews Europe.
Door de keuze om het accupakket te vergroten is de XC40 Recharge wel iets duurder geworden, maar kan hij de concurrentie beter aan. Hij kan 400 kilometer op een volle lading afleggen volgens de WLTP-meetmethode. Daarmee komt hij erg in de buurt van het basismodel Model 3 die 9 kilometer meer kan afleggen. Het verschil is dus eigenlijk te verwaarlozen in de praktijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-3-1024x512-1.png)
Een gok
Green laat in het interview nog weten dat hij drie jaar geleden nog niet helemaal achter de keuze voor de grotere batterij stond. Het was eigenlijk een gok, maar nu staat hij helemaal achter de keuze. “Het is de perfecte positie,” voegt hij toe.
De Volvo XC40 Recharge moet volgend jaar bij de Volvo dealers verschijnen. Hij wordt dan wel aanzienlijk duurder dan de Tesla Model 3. Volvo vraagt namelijk € 58.775 voor de auto. Voor hetzelfde geld koop je ook een Tesla Model 3 Long Range die ongeveer 150 kilometer meer bereik heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!