Volvo XC40 Recharge is eerste volledig elektrische Volvo ooit
![](https://img.autovisie.nl/images/8cm0LYi4XcEcSHhV09hdUXGA6uw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259187_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_sage_green.jpg)
Volvo onthult vandaag niet alleen een nieuw, volledig elektrisch model, de Volvo XC40 Recharge, maar ook een compleet nieuwe modellijn. Alle deels en volledig elektrische modellen vallen voortaan onder de naam ‘Recharge’.
![](https://img.autovisie.nl/images/WfnuwAVZjUBm5r9wd3Id81U9as8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259186_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_sage_green.jpg)
Volvo wil vanaf 2025 geen enkele auto meer zonder enige vorm van elektrificatie aanbieden. Het merk wil voor die tijd 50% plug-in hybrides en 50% volledig elektrische auto’s in het aanbod hebben. Vandaag zetten de Zweden weer een stap in die richting, want het voegt het allereerste volledig elektrische model toe: de Volvo XC40 Recharge.
Polestar 2
De Volvo XC40 Recharge is onderhuids niets anders dan de Polestar 2, een auto die eigenlijk ook bij Volvo vandaan komt. De technische gegevens zijn dan ook grotendeels hetzelfde: 408 pk (300 kW) en 660 Nm uit twee elektromotoren en een accupakket van 78 kWh dat met maximaal 150 kW kan snelladen. Toch verschillen de prestaties van de twee iets. Zo doet de Volvo een sprint van 0-100 km/h in 4,9 seconden en heeft de Polestar daar 0,2 seconden minder voor nodig. Op het gebied van bereik liggen de cijfers verder uit elkaar: de XC40 moet iets meer dan 400 kilometer op een volle lading kunnen rijden. Polestar claimt dat 500 kilometer haalbaar moet zijn. Het prijsverschil tussen de twee komt neer op €100. De Volvo XC40 Recharge gaat in Nederland namelijk €59.900 kosten, de Polestar 2 €59.800.
![](https://img.autovisie.nl/images/SswwdozOTNVxbQPfc1xW_Sa5EUA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F259188_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_sage_green.jpg)
Recharge
De nieuwe Volvo is de eerste in de Recharge-lijn. Deze benaming krijgt elke Volvo met een stekker. Vanaf nu kunnen we elk jaar een volledig elektrische auto van het merk verwachten. En om de overgang naar elektrische aandrijflijnen bij klanten aan te moedigen, krijgt elke koper een jaar lang gratis stroom bij aanschaf van een plug-in hybrid. Die stroomkosten moet de klant wel eerst voorschieten, Volvo werkt namelijk met een terugbetaling achteraf. De hoogte hiervan kan verschillen met de echt gemaakte kosten, want het merk houdt een gemiddelde over alle elektriciteitskosten van dat jaar aan.
Het is nog wel even wachten op de Volvo XC40 Recharge, want de productie start pas in de tweede helft van volgend jaar. Begin oktober 2020 start het merk met het uitleveren van de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?