Volvo S90L Excellence alleen als plug-in hybride
De prijslijst vermeldt als datum ‘27 augustus 2018’, maar de Volvo S90L Excellence is per direct te bestellen. Met het toevoegen van de verlengde uitvoering krijgt de S90-lijn een nieuw topmodel.
De S90L Excellence is de enige S90 op de huidige prijslijst met een tariefstelling van meer dan 100.000 euro. Hij kost maar liefst € 106.380,- en is daarmee liefst 35 mille duurder dan het huidige topmodel. Maar de variant is niet alleen 13 cm langer, hij is ook veel luxer aangekleed dan de reguliere sedan. De S90L Excellence biedt een zitplaats minder dan zijn kortere broers. De middelste zitplaats is opgeofferd voor een hoge middenconsole, die niet alleen de achterste zitrij in tweeën deelt, ook extra opbergmogelijkheden biedt. De twee stoelen achterin zijn volledig elektrisch te bedienen. Zo kunnen het zitvlak en de rugleuning naar persoonlijke wens ingesteld worden. De massagefunctie van het individuele meubilair wordt via een wegklapbaar touchscreen in de middenconsole bediend.
Tafeltje
Uit de console kunnen de achterpassagiers een tafeltje halen, waarop bijvoorbeeld een laptop kan worden gelegd. In het bovendeel van de console bevindt zich een koelkastje. Het biedt plaats aan twee flessen en twee glazen. Volvo geeft de koper van de S90L Excellence twee Orrefors kristallen glazen cadeau. Het glaswerk kan vervolgens in de verwarmde en koelbare houders worden geplaatst. Het leefcompartiment is afgewerkt met nappa-lederen bekleding, hoogwaardig tapijt en grotere (comfort)hoofdsteunen. Optioneel is een mediaserver beschikbaar, inclusief digitale TV. Door de specifieke Excellence-aankleding, waarbij de 13 cm toegenomen wagenlengte volledig ten goede komt aan de achterpassagiers, is de bagageruimte een stuk kleiner. Het volume neemt af van 500 tot 4356 liter. Ook het extra bergvak onder de laadvloer is kleiner. Van de 37 liter is slechts 7 liter overgebleven.
Twin Engine
In Nederland levert Volvo de S90L Excellence alleen als T8 Twin Engine AWD en dat betekent dat de limousine een plug-in hybride-aandrijflijn onder de koets heeft. De motor is gelijk aan die in de S90 T8 Twin Engine, bestaande uit een 303 pk sterke 2.0-viercilinder turbomotor en een 65 kW krachtige elektromotor die respectievelijk op de voor- en achteras worden losgelaten. Het systeemvermogen bedraagt 390 pk. Op puur de elektromotor kan een afstand van 41 kilometer gereden worden. De 2113 kg zware limousine haalt een topsnelheid van 230 km/h, in de elektromodus kan 125 km/h gehaald worden. De sprint 0-100 km/h neemt 5,3 tellen in beslag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken