Enige tijd vormden de R-modellen de sportieve topversies van de Volvo-reeks. Het begon met een 850 R en later leverde het Zweedse merk ook een S60 R en V70 R. Maar hoe snel de types kwamen, zo makkelijk verdwenen ze weer. En nu keert een sportief label terug dankzij het enkele jaren geleden overgenomen Polestar. Onder de naam Polestar Engineered keert een performance-label terug in het Volvo-programma.


Onder de noemer Polestar levert Volvo al geruime tijd opvoersetjes voor enkele van zijn modellen, maar Polestar Engineered gaat een stapje verder. Het nieuwe label richt zich op veel meer componenten van de auto, zoals velgen, banden, remmen, ophanging en het motormanagement. Het pakket is vooralsnog alleen voor de 60-serie ontwikkeld, waarbij de fonkelnieuwe S60, die over een kleine week wordt gepresenteerd, de eer heeft om als eerste als Polestar Engineered op de markt te komen. De V60 en XC60 volgen later. De Polestar-behandeling is er echter ook alleen voor de T8 Twin Engine.


Hybride-aandrijflijn

De hybride-aandrijflijn, bestaande uit een 2.0-viercilinder benzinemotor en een elektro-unit (Volvo spreekt onterecht van een elektrische auto), gaat er in systeemvermogen op vooruit. De motoroutput neemt toe van 400 tot 415 pk en het koppelt stijgt met 30 Nm tot 670 Nm. Volvo claimt dat de ingreep geen effect heeft op het brandstofverbruik, aangezien ook de automaat verder is geoptimaliseerd.


Goudkleur

Daarnaast krijgt de Polestar Engineered-uitvoering aangepaste Brembo-remklauwen (in goudkleur) met een hogere stijfheid en betere warmteafvoer. De wielophanging is voorzien van andere schokdempers. Het gemodificeerde remsysteem en veersysteem gaan schuil achter nieuw ontworpen lichtmetalen wielen. Verder is de auto voorzien van zwartchromen uitlaten, goudkleurige veiligheidsgordels en speciale Polestar-logo’s. 


Levering

Wanneer Volvo de Polestar Engineered-modellen exact op de markt brengt, geeft de fabrikant niet aan.