Volvo-dochter: automakers moeten samenwerken aan hybrides
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FDuik-in-de-Prijslijst-Volvo-XC40-2.jpg)
Automakers zouden de bouw van auto’s met hybride verbrandingsmotoren moeten samenvoegen om zo schaalvoordelen te behalen nu zij zich steeds meer op elektrisch aangedreven voertuigen richten. Dat meent althans Michael Fleiss. Hij is topman van Powertrain Engineering Sweden, een dochteronderneming van Volvo die aandrijflijnen bouwt.
Volgens Fleiss is “het ergste dat voor het klimaat en de wereld” kan gebeuren dat de techniek van hybride verbrandingsmotoren niet meer verder wordt ontwikkeld. Dat dreigt echter te gebeuren als autofabrikanten al hun geld in de ontwikkeling van elektrische auto’s steken. Waarom zou je immers meer geld steken in hybrides als de toekomst bij EV’s ligt?
Samenwerken
Het samenvoegen van de ontwikkeling en bouw van hybride verbrandingsmotoren door verschillende autofabrikanten kan dat tegengaan. “Het zou in economisch opzicht zeker logisch zijn. Het is een behoorlijk duur product”, stelt de topman van de Volvo-dochteronderneming.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F295953_Volvo_Cars_tests_new_wireless_charging_technology.jpg)
Swedish Powertrain Engineering wil samen met een Chinees zusterbedrijf Geely wel in dat gat duiken. De twee bedrijven, die gezamenlijk onder de naam Aurobay opereren, willen volgens Fleiss “zo snel mogelijk zo groot mogelijk” worden. “Zelfs als alle plannen en ambities uitkomen heeft in 2040 nog driekwart van de auto’s op de weg een verbrandingsmotor.”
Geely (en Volvo) in contact met Renault?
Op geruchten dat Aurobay al in gesprek is met Renault wilde Fleiss niet ingaan. Dat er contact is tussen Renault en Geely is in ieder geval niet uit te sluiten. In 2021 is er immers nog een samenwerkingsverband gesloten tussen Geely en Renault. Met dit plan moeten meer Renaults op de wegen in China en Zuid-Korea verschijnen. Daarbij gaat Geely binnen de joint venture hybridemodellen bouwen.
Fleis stelt dat er veel investeerders die geld in het bedrijf willen steken, zegt hij. “Zij zien dat er nog veel te verdienen valt voordat deze technologie uitsterft.” Ook al is de techniek van hybride-auto’s eindig.
Ook interessant
-
Dit is hoe vervuilend plug-in hybrides daadwerkelijk zijn
-
Hybride-rijders opgelet, tank geen E10 als je veel elektrisch rijdt!
-
Dit bedoelen ze in België met valse hybrides: plug-in hybrides die ‘nep’ zijn
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!