Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 27 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen wil elektrische ID.3 opladen met speciale robot

Zoeken naar een laadpaal in een parkeergarage is volgens Volkswagen een groeiend probleem. Daarom wil het robots inzetten die elektrische auto’s komen opladen.

Het opladen van een elektrische auto is niet altijd even makkelijk als het klinkt. Met het toenemende aantal BEV’s (batterij elektrische voertuigen) op de weg, wordt het ook steeds drukker bij laadpalen. Hierdoor neemt de kans toe dat er geen plek is bij een laadpaal en mensen dus op hun beurt moeten wachten om te kunnen laden. Niet heel handig, aangezien het opladen van elektrische auto’s (nog) niet bepaald snel gaat. Volkswagen denkt daar een oplossing voor te hebben: het verwijderen van de laadpalen. Deze worden vervolgens vervangen door mobiele laadstations die aangestuurd worden door een speciaal ontwikkelde robot.

App

De nog naamloze robot werkt als volgt: de bestuurder parkeert zijn of haar auto en laat via een app weten dat deze klaar is om opgeladen te worden. Als de bestuurder niets doorgeeft, kan de auto dat mogelijk ook zelf doen. De robot ontvangt het signaal en gaat dan aan de slag. Hij koppelt een mobiele powerbank achter zich en rijdt naar de geparkeerde auto. Daar opent het laadklepje vanzelf en koppelt de robot van Volkswagen de laadkabel, die aan de powerbank zit, aan de auto. De robot ontkoppelt zich dan en rijdt terug naar het basisstation, vanwaar hij de volgende auto kan helpen.

Volkswagen laadrobot

Ondertussen blijft de powerbank dus laden bij de auto. Wanneer die leeg is, of de auto vol, dan krijgt de robot een seintje. Deze rijdt dan terug naar de opgeladen auto, koppelt de powerbank los van de auto en rijdt deze terug naar het laadstation. Daar wordt de powerbank weer opgeladen, zodat hij weer een volgende laadbeurt aankan.

Sensoren

De robot, die op dit moment alleen nog een idee is, zit vol met sensoren waarmee hij zich volledig autonoom door een parkeergarage zou moeten kunnen bewegen. Volkswagen heeft het hier over ‘high-tech camera’s, laserscanners en ultrasone sensoren’.

Of de robot er ooit komt is nog onduidelijk. Volkswagen laat weten dat het een voorproefje is van mogelijke toekomstige laadoplossingen waar het bedrijf aan werkt. Het zou in samenwerking met Ionity in de markt gezet kunnen worden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.