Volkswagen wil elektrische ID.3 opladen met speciale robot
Zoeken naar een laadpaal in een parkeergarage is volgens Volkswagen een groeiend probleem. Daarom wil het robots inzetten die elektrische auto’s komen opladen.
Het opladen van een elektrische auto is niet altijd even makkelijk als het klinkt. Met het toenemende aantal BEV’s (batterij elektrische voertuigen) op de weg, wordt het ook steeds drukker bij laadpalen. Hierdoor neemt de kans toe dat er geen plek is bij een laadpaal en mensen dus op hun beurt moeten wachten om te kunnen laden. Niet heel handig, aangezien het opladen van elektrische auto’s (nog) niet bepaald snel gaat. Volkswagen denkt daar een oplossing voor te hebben: het verwijderen van de laadpalen. Deze worden vervolgens vervangen door mobiele laadstations die aangestuurd worden door een speciaal ontwikkelde robot.
App
De nog naamloze robot werkt als volgt: de bestuurder parkeert zijn of haar auto en laat via een app weten dat deze klaar is om opgeladen te worden. Als de bestuurder niets doorgeeft, kan de auto dat mogelijk ook zelf doen. De robot ontvangt het signaal en gaat dan aan de slag. Hij koppelt een mobiele powerbank achter zich en rijdt naar de geparkeerde auto. Daar opent het laadklepje vanzelf en koppelt de robot van Volkswagen de laadkabel, die aan de powerbank zit, aan de auto. De robot ontkoppelt zich dan en rijdt terug naar het basisstation, vanwaar hij de volgende auto kan helpen.
Ondertussen blijft de powerbank dus laden bij de auto. Wanneer die leeg is, of de auto vol, dan krijgt de robot een seintje. Deze rijdt dan terug naar de opgeladen auto, koppelt de powerbank los van de auto en rijdt deze terug naar het laadstation. Daar wordt de powerbank weer opgeladen, zodat hij weer een volgende laadbeurt aankan.
Sensoren
De robot, die op dit moment alleen nog een idee is, zit vol met sensoren waarmee hij zich volledig autonoom door een parkeergarage zou moeten kunnen bewegen. Volkswagen heeft het hier over ‘high-tech camera’s, laserscanners en ultrasone sensoren’.
Of de robot er ooit komt is nog onduidelijk. Volkswagen laat weten dat het een voorproefje is van mogelijke toekomstige laadoplossingen waar het bedrijf aan werkt. Het zou in samenwerking met Ionity in de markt gezet kunnen worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!