Volkswagen: vraag elektrische auto’s daalt door hoge prijs elektriciteit
![Elektrische occasion, tweedehands auto, occasion. 15000 euro, 15.000 euro, VW GOlf, Volkswagen e-golf](https://img.autovisie.nl/images/z6VwM3UsXqIsNdtVEtnQU4wQDKA=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FVolkswagen-e-Golf-Autovisie.nl_.jpg)
De hoge prijs van elektriciteit heeft volgens Volkswagen invloed op de vraag die er de afgelopen maanden is geweest naar elektrische auto’s. “De verkoop stijgt nog steeds, maar is van koers geraakt”, zegt Thomas Schmall, directeur van de onderdelendivisie bij VW.
Door de hoge prijs van elektriciteit is een volle batterij soms duurder dan een volle tank. Hoewel je hier over het algemeen wel een stukje verder mee kan rijden, wegen de voordelen voor de variabele lasten, als je niet aan de thuislader laadt, nog maar nauwelijks op tegen rijden op diesel of benzine.
Nederland heeft nog voordelen voor elektrische auto’s
Hoewel elektrische auto’s nog wel het voordeel hebben dat er tot en met 2024 geen wegenbelasting over betaald hoeft te worden, is de hoge aanschafprijs iets dat veel consumenten tegenhoudt een EV te kopen. Het is simpelweg nog te duur voor veel Europenanen.
Goedkopere EV’s zijn de oplossing
Goedkopere elektrische auto’s, dat is de oplossing. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zegt directeur van de onderdelendivisie bij Volkswagen: “Alternatieven zouden al in 2026 op de markt kunnen komen. (..) Het betekent kleinere batterijen, omdat grote batterijen in kleine auto’s hoge kosten met zich meebrengen. Een gemiddelde klant rijdt 40 kilometer per dag, dus waarom heb je een actieradius van 500 kilometer nodig.”
EV’s juist populair in Amerika
Hoewel de vraag in Europa naar EV’s even terugloopt, gebeurt in Noord-Amerika het tegenovergestelde. “De afgelopen maanden neemt de vraag iets sneller toe dan verwacht”, aldus Schmall van Volkswagen. Dit heeft met name te maken met de voordelen die kopers van een elektrische auto krijgen door de Inflation Reduction Act.
Deze Inflation Reduction Act zorgt ervoor dat autofabrikanten in de VS belastingvoordelen hebben als zijn onderdelen voor EV’s in Noord-Amerika kopen. Oneerlijke concurrentie vinden veel Europese en Aziatische merken, al werken de lagere kosten wel om elektrische auto’s te stimuleren in het land.
Aandeel elektrische auto’s in Nederland
In Nederland is op dit moment 3,4 procent van alle auto’s een elektrische. Meer dan de helft (52 procent) zijn leaseauto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Dit is de goedkoopste EV-occasion: wat krijg je voor die spotprijs?
-
De Volkswagen Golf 8.5 is top! Maar verkoopt-ie daar beter van?
-
Duurtest Volvo EX30: we hebben de EV ingeruild
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 7 komt dit jaar als Kia EV9-concurrent
-
Wat levert de vernieuwde Dacia Spring voor 18.950 euro?
-
Gamechanger in EV-land? Bedrijf komt met regeneratieve dempers
-
Fiat Grande Panda: nieuwe budget-EV zonder gedoe met stekker
-
Volkswagen ID.Buzz LWB is 25 centimeter langere zevenzitter
-
Volkswagen ID.Buzz GTX voor supersnelle postbezorgers heeft één toevoeging
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Elektrische occasion kopen? Zoveel kost degradatietest EV-accu