Je moet het maar kunnen: in het WRC stappen, gelijk vier jaar achter elkaar kampioen worden en dan alweer kappen. Zoals Volkswagen.

1-Red Bull Volkswagen Polo R WRC versus Kamaz 4326 - Autovisie.nl1-Red Bull Volkswagen Polo R WRC versus Kamaz 4326 - Autovisie.nl


WRC

Zojuist heeft de raad van bestuur van Volkswagen besloten dat het welletjes is geweest: na vier zeer succesvolle jaren in het wereldkampioen rally stopt het Duitse merk er alweer mee.

Zonde, zeker omdat de Polo R WRC voor 2017 al grotendeels ontwikkeld was - dankzij nieuwe technische reglementen moeten de WRC-auto's dan een stuk harder gaan. En met Hyundai,

Volkswagen in het WRCVolkswagen in het WRC


Slachtoffer

Helemaal als een donderslag bij heldere hemel komt de beslissing niet. Vorige week LEES OOK: TITELSTRIJD NORDSCHLEIFE 2017: RENAULT, HONDA OF TOCH VOLKSWAGEN

Het staken en omvormen van de race-activiteiten is vooral te verklaren als onderdeel van het groene offensief dat Volkswagen AG voert, zeker sinds het emissieschandaal (dieselgate) waar het bedrijf vorig jaar mee te kampen kreeg.

Volkswagen in het WRCVolkswagen in het WRC


Kevin Abbring

In 2013 stapte Volkswagen officieel in het WRC, na een uitgebreide voorbereidende campagne waarbij ook levende rallylegende Carlos Sainz en onze landgenoot Kevin Abbring betrokken waren. Niets werd aan het toeval overgelaten, en het resultaat mocht er wezen: Sébastian Ogier werd gelijk wereldkampioen bij de rijders, Volkswagen bij de teams.

Dat kunstje werd meermaals herhaald, tot in dit seizoen: tijdens de WK-rally van Spanje pakte Ogier zijn vierde wereldtitel op rij. Afgelopen weekend, tijdens de ronde in Groot-Brittanië, stelde Volkswagen ook de vierde contructeurstitel veilig. Van de 980 klassementsproeven waarvan Volkswagen sinds begin 2013 aan deelnam, won het Duitse merk er maar liefst 622.

De WK-rally van Australië, later deze maand, zal de laatste zijn waar Volkswagen als fabrieksteam aan deelneemt.