Volkswagen stopt productie Beetle in 2019
![Beetle Sunshine Tour 2016 -36- Wouter Spanjaart - Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/ps5hZyxoGQ_I3l8w1LMsMh3KzuE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FBeetle-Sunshine-Tour-2016-36-Wouter-Spanjaart-Autovisie.nl_.jpg)
Nadat vorig jaar al de productie van de hatchback voor de Europese markt werd beëindigd, staakt Volkswagen volgend jaar de bouw van alle Beetle-types. Het model krijgt voorlopig geen opvolger.
![](https://img.autovisie.nl/images/bLk4uWjZVKWFJqk7VQM5KxzL1D0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FBeetle-Sunshine-Tour-2016-36-Wouter-Spanjaart-Autovisie.nl_.jpg)
Het is de tweede maal dat Volkswagen afscheid van de beroemde Kever neemt. In 2003 was de eerste keer, maar dat betrof het oorspronkelijke model dat al sinds de jaren veertig in productie was. Van de auto werden er meer dan 21 miljoen stuks vervaardigd, waarmee het lange tijd de meest geproduceerde auto ter wereld was. De laatste exemplaren rolden in Mexico van de band. In deze fabriek startte Volkswagen in 1998 de bouw van een nieuwe generatie Kever, de New Beetle. Dat de auto onderweg was, was geen geheim. In 1994 presenteerde de autobouwer een compact studiemodel onder de naam Concept 1. Het was een moderne interpretatie van de aloude, op dat moment nog in Brazilië en Mexico gebouwde Kever. Als technische basis diende de Polo van het merk. De fabrikant liet het publiek al inschrijven. Toen de uiteindelijke versie kwam, diende niet de Polo maar de grotere Golf als basis. Volkswagen verwachtte een run op de auto en besloot de eerste auto’s te verloten. Het succes bleef toen al uit, want er waren meer auto’s beschikbaar dan geïnteresseerden in de eerste exemplaren. Voor Europa was het model net iets te groot, voor de Amerikanen nog altijd te klein. En de prijsstelling in Europa was fors!
Speciale edities
Al tijdens de productiecyclus van de New Beetle lieten hooggeplaatste functionarissen van Volkswagen weten de New Beetle verkeerd in de markt te hebben gezet. Het had met meer speciale edities en bijzondere uitvoeringen moeten komen, zeiden de Volkswagen-medewerkers destijds. Dat was nodig om de aandacht op de moderne Kever te houden. De oude Kever was op dat moment nog steeds in productie!
Dune
Toch besloot Volkswagen met een opvolger te komen. De aanduiding ‘new’ kwam te vervallen en de Beetle verscheen in 2011 in het programma. Wederom als hatchback en als Cabriolet, maar dit maal ook als opgeleukte Dune-versie. Daar bleef het echter bij. De les die Volkswagen met de New Beetle leerde, werd niet toegepast op het huidige model.
Elektroversie
Nu is het einde van de Beetle in zicht. Volkswagen bouwt in 2019 het laatste exemplaar in Mexico. Een opvolger komt er niet, maar de autobouwer kijkt wel naar een elektro-auto in de geest van de Kever.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?