China verbergt een van de meest epische wegen ooit. De Tianmen Shan Big Gate Road is niet toegankelijk voor het publiek en dat is jammer. Volkswagen krijgt wel toegang. De elektrische ID. R gaat de 99 bochten tellende bergweg in een recordtijd proberen te rijden.


Volkswagen melkt de ID. R maximaal uit. Niet gek natuurlijk, want de ontwikkeling van de elektrische racewagen zal vast een lieve duit hebben gekost. De machine had als doel het elektrische record op de Pikes Peak International Hill Climb. Uiteindelijk pakte de Franse coureur Romain Dumas in juni 2018 de absoluut snelste tijd ooit op de Pikes Peak in Colorado. Een paar weken later reed hij de ID. R naar het elektrorecord op het Goodwood Festival of Speed.

Weg naar de Hemel

Voordat de auto in september naar China wordt verscheept, is eerst nog de Nordschleife aan de beurt. Volkswagen aast daar eveneens op het EV-record. Daarna mag Dumas dus aan de slag op de Tianmen Shan Big Gate Road, die ook wel de 'Weg naar de Hemel' wordt genoemd. Het lint asfalt slingert zich in 99 bochten van 200 meter hoogte naar zo'n 1300 meter. Bijzonder: het publiek mag in een game een virtuele tijd neerzetten. Dumas moet die een paar maanden later zien te verbeteren.

Sportief randje

De Volkswagen ID. R moet het aankomende ID.-label van een sportief randje voorzien. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 680 pk. Genoeg om de net geen 1100 kilogram wegende racewagen in 2,25 seconden van stilstand naar 100 km/h te laten sprinten.