Volkswagen ID.4 moet EV-verkoop accelereren

Op de New York International Auto Show in april stelt Volkswagen de definitieve versie van de ID Crozz voor. Het wordt de tweede ID-telg die de Duitsers uitbrengen. Het model moet een belangrijke bijdrage leveren om in 2023 tot een jaarverkoop van één miljoen eenheden te komen.

 

Het leveringsprogramma van Volkswagen is momenteel gebaseerd op twee oudere elektrovoertuigen, de e-Up en de e-Golf. Beide draaien alweer enkele jaren mee. De e-Up blijft nog geruime tijd leverbaar aangezien de auto recent een opgefriste aandrijflijn heeft gekregen. Het einde voor de e-Golf is inmiddels in zicht. Uitbreiding van het gamma volgt deze zomer wanneer de ID.3 eindelijk op de markt gaat komen. De vier jaar geleden aangekondigde elektro-hatchback kent overigens opstartproblemen, want de autobouwer kampt met enkele softwareproblemen. De Duitsers stellen dat alles in orde zal zijn zodra de eerste exemplaren eind 2020 de weg op gaan.

w2

SUV

De ID.4 komt na de ID.3 in het programma, maar we krijgen de auto al te zien voordat de hatchback in de showroom verschijnt. De ID.4 wordt boven de ID.3 gepositioneerd. Hij is een stuk groter, zowel in de lengte als in de breedte. Volkswagen claimt dat de lengte overeenkomt met die van de Tiguan, maar hij is langer en lager. De auto wordt aangeduid als SUV. De fabrikant gaf al een voorproefje van het model in 2017 toen het de concept car Crozz lanceerde. Van het model komt ook een potentere versie beschikbaar, die de historische aanduiding GTX draagt.

Afgeleid van de ID.4 SUV volgt een coupévariant met een ronde daklijn a la Model X van Tesla, maar dan slanker. Beide varianten tellen vijf zitplaatsen. Een volwaardige SUV volgt later. Dat model krijgt bovendien maximaal zeven zitplaatsen. Dat Volkswagen de ID.4 in de Verenigde Staten wereldkundig maakt, is logisch. De Verenigde Staten moet een belangrijke bijdrage leveren aan de wereldwijde afzet van VW’s elektromodellen. De ID.3 gaat echter niet aan de andere kant van de Atlantische Oceaan in de verkoop, zodat de ID.4 de eerste elektro-VW in Noord-Amerika wordt. De grotere SUV gaat eveneens richting de Verenigde Staten. Ook China krijgt de zevenzitter.

Buzz

De verkoopprognose van één miljoen elektromodellen in 2023 is een doel dat oorspronkelijk voor 2025 op de agenda stond. Volkswagen maakt haast dus. Het bedrijf heeft inmiddels zeven ID-leden klaar staan, inclusief de kekke Buzz met zijn T1-designstijl en een Passat-achtige ID Aero met de interieurruimte van een luxe limousine a la de Chinese Phideon. Aan modellen en ambitie geen gebrek, maar om een miljoen elektrische Volkswagen op de weg te krijgen, dient de autobouwer ze ook te fabriceren. De softwareproblemen op de ID.3 zorgen vooralsnog niet voor vertraging. Mogelijk zullen enkele functies pas na levering beschikbaar zijn en worden geïnstalleerd. De autobouwer zégt juist vertrouwen te hebben in het halen van de doelstellingen, waarvoor nu fabrieken worden omgebouwd. Met de een miljoen-prognose is nog niet alles gezegd. De fabrikant zet in op een verkoopvolume van 1,5 miljoen volledig elektrische auto’s tegen het einde van 2025.