Volkswagen I.D. R Pikes Peak gaat voor heuvelklimrecord
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolkswagen_i.d._r_pikes_peak_2_02fd00000b7a07b3.jpg)
De elektrische I.D.-modellen van Volkswagen moeten niet alleen met stroom, maar ook emotioneel worden geladen, om maar even een akelige marketingterm te gebruiken. Daarom doet Volkswagen eind juni mee aan de Pikes Peak International Hill Climb met deze I.D. R Pikes Peak.
Over de specificaties van de racer zwijgt het merk nog, maar dat er een volledig elektrische aandrijflijn met meerdere elektromotoren onder de carrosserie schuilt, is natuurlijk zo klaar als een klontje.
Rhys Millen
Volkswagen aast met zijn vierwielaangedreven I.D. R Pikes Peak op het record van de Amerikaanse coureur Rhys Millen, die in 2016 een toptijd van 8 minuten en 57,118 seconden neerzette in een elektrische e0 PP100.
Group C-achtig
Het uiterlijk van de I.D. R Pikes Peak loopt in de pas met de studiemodellen die we reeds hebben gezien: de I.D., I.D. Buzz en I.D. Crozz. De lage, Group C-achtige auto heeft bijvoorbeeld opvallende led-verlichting op de neus, die de suggestie wekt van een grille en twee koplampen.
Ruim 150 bochten
De Pikes Peak International Hill Climb wordt sinds 1916 gehouden in de Rocky Mountains. Het parcours is net geen twintig kilometer lang en heeft ruim 150 bochten. De finish bevindt zich op een hoogte van 4300 meter.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie