Ja... dat is ook een manier van publiciteit genereren. Eerst lanceer je de Volkswagen Golf GTI TCR als 'studiemodel' en dan presenteer je precies hetzelfde model nog een keer in 'productietrim'.

Volkswagen Golf GTI TCRVolkswagen Golf GTI TCR


Hoe dan ook, hier hoeven we niet al te veel woorden aan vuil te maken (een linkje naar dit oude nieuwsbericht zou eigenlijk volstaan). De Golf GTI TCR is een sterkere variant van de Golf GTI. Met de letters TCR probeert Volkswagen te suggereren dat er een connectie is met de gelijknamige racewagen. Maar die is er niet.

Rokende voorwielen

Wat overigens niet wil zeggen dat de Golf GTI TCR geen spannende propositie is. Hij haalt namelijk 290 pk en 370 Nm uit zijn 2,0 liter viercilinder turbomotor. Daarmee is hij niet zo sterk als de Golf R (310 pk), maar gaat hij wel flink over de Golf GTI Performance heen (245 pk). En waar de Golf R vierwielaandrijving heeft, laat de TCR alleen de voorwielen roken.

Hogere topsnelheid

Het model gaat in 5,6 seconden naar 100 km/h en haalt een begrensde top van 250 km/h. Er is echter een optiepakket beschikbaar waarmee de elektronische waakhond de teugels iets laat vieren tot 260 km/h. Standaard zijn in ieder geval een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling, een sperdifferentieel op de vooras en 18-inch lichtmetalen wielen (19-inch exemplaren zijn optioneel).

Honingraad

Buitenstaanders zullen je TCR overigens nooit verwarren met een standaard-GTI. Tenminste, als je voor de optionele honingraadfolie op de flanken gaat of de deuren open laat staan. Want dan projecteert de auto een TCR-logo op de grond (of in die waterplas waarnaast je geparkeerd staat). Wat de Volkswagen Golf GTI TCR in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend. De gewone GTI is er vanaf 42.764 euro.