Vision Urbanetic: De toekomst van transport?
![Mercedes-Benz Vision URBANETIC 3](https://img.autovisie.nl/images/JGx2OBjpQLSnM4cKjD8RjlAZp_g=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-vision-urbanetic-3.jpg)
Modulair is zo’n beetje het sleutelwoord in de hedendaagse automobielindustrie. Uitwisselbare componenten en schaalbare bodemsecties maken het productieproces aanzienlijk sneller en goedkoper. Deze Vision Urbanetic van Mercedes-Benz Vans speelt precies op die trend in en voegt daar autonoom rijden aan toe.
Uitwisselbare carrosserieën
In een notendop: de Mercedes-Benz Vision Urbanetic is gebaseerd op een zelfrijdend, elektrisch ‘skateboard’-platform dat kan worden uitgerust met verschillende, uitwisselbare carrosserieën voor het vervoer van mensen of goederen. Omdat het voertuig autonoom rijdt, is er geen ruimte nodig voor een bestuurder, stuur, pedalen en een dashboard. Alle beschikbare ruimte komt ten goede komen aan de passagiers of goederen.
![Mercedes-Benz Vision URBANETIC 4](https://img.autovisie.nl/images/JJPdWKHGSGW-rSEp1wZIUDXj_aE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-vision-urbanetic-4.jpg)
People mover of vrachtmodule
In het geval van de ‘people mover’ is er plaats voor maximaal twaalf passagiers (acht zitplaatsen en vier staanplaatsen). De passagiers krijgen informatie over onder meer de route via een 360 graden display in het plafond. De vrachtmodule is 3,70 meter lang en biedt plaats aan tien EPAL-pallets. De totale voertuiglengte bedraagt 5,14 meter en het laadvolume komt uit op 10 m3. Volgens Mercedes-Benz Vans zijn er meer toepassingen mogelijk, voor elke sector.
![Mercedes-Benz Vision URBANETIC 2](https://img.autovisie.nl/images/oFpohf3KiupvE_07VfkDfnKDRM0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-vision-urbanetic-2.jpg)
Groot scherm
Camera’s en sensoren controleren de omgeving continu en aan de voorkant van dit bijzondere voertuig bevindt zich een groot scherm, waarmee het voetgangers bijvoorbeeld laat weten dat het ze opgemerkt heeft.
Succes afhankelijk van IT-infrastructuur én wetgeving
Wil deze Vision Urbanetic een succes worden, dan moet allereerst de IT-infrastructuur op orde zijn. En dat is momenteel nog niet het geval. Ook de regelgeving van dit soort voertuigen is nog lang niet rond. Op papier klinkt het allemaal heel mooi. Bijvoorbeeld: omdat de Vision Urbanetic volledig autonoom rijdt, vallen de bedrijfskosten lager uit. Daarnaast kan zo’n voertuig in theorie 24 uur per dag en 365 dagen per jaar rijden, de tijd voor onderhoud en het opladen van de batterijen uitgezonderd. Volgens Mercedes-Benz Vans biedt het voertuig ook een oplossing voor het huidige gebrek aan chauffeurs. Al lijkt het alsof alle chauffeurs met de komst van dit soort voertuigen straks allemaal zonder werk zitten.
![Mercedes-Benz Vision URBANETIC 1](https://img.autovisie.nl/images/eEj1GCBV1jmNta3e2kzwV7mNQNs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-vision-urbanetic-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?