Zestig jaar geleden was de Citroën DS de allereerste auto die in de allereerste Autovisie aan een uitgebreide roadtest werd onderworpen. Voor één keer keert toenmalig testredacteur Gijs Berk terug in zijn functie en vergelijkt hij met Dries van den Elzen de DS van toen met de DS 5 van nu.

Historische Dubbeltest (17 of 103)Historische Dubbeltest (17 of 103)


Wat een geluk achteraf bezien, dat uitgerekend de Citroën DS19 destijds werd uitgekozen om als lijdend voorwerp te dienen in onze allereerste roadtest. Een bijzonder vooruitstrevende auto die bij uitstek geschikt is om te tonen hoe verstrekkend de ontwikkeling van de automobiel in de afgelopen zes decennia is geweest. ‘Een volkomen nieuw geluid op automobieltechnisch en constructief terrein’, oordeelden ‘we’ destijds. Tevens een auto die in elk geval qua naamvoering en excentriciteit een modern equivalent kent voor een ontmoeting.

''Een ongeëvenaarde combinatie van vorm en functie''

Op één en de zelfde dag afwisselend rijden met een Citroën DS19 uit 1957 en met een DS 5 uit 2015 is niet alleen een nostalgische ervaring, maar geeft ook stof tot enige reflectie”, aldus Gijs Berk. “De overeenkomsten en de verschillen tussen beide auto’s zijn illustratief voor de ontwikkelingen op het gebied van de mechanische componenten en banden, maar ook voor de evolutie van de auto als industrieel product en voor de tijd waarin ze zijn ontwikkeld en op de markt werden gebracht.” De overeenkomsten tonen dat de autofabricage vooral op detailniveau enorm vooruit is gegaan, want beide DS-en zijn qua concept verregaand vergelijkbaar.

In 1957 werd de DS al door Autovisie aan een grondige test onderworpen. Lees hier het oordeel van destijds.

Meer lezen over deze unieke DS-dubbeltest? Lees het complete artikel 'Dubbeltest: Citroën DS19 VS. DS 5' (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).

Historische Dubbeltest (14 of 103)
Historische Dubbeltest (14 of 103)