Vijf redenen waarom de Volvo P1800 Cyan fantastisch is
Heb je het autonieuws vorig jaar een beetje gevolgd, dan weet je dat Cyan, de WTC-expert, een restomod van de Volvo P1800 heeft gebouwd. We reden die auto voor Autovisie Magazine en geven je daarom vijf redenen waarom-ie fantastisch is.
Foto’s: Olgun Kordal
1. Helemaal anders
Een Volvo P1800 is een oude auto en hoe gaaf klassiekers ook zijn, échte hardcore stuurmansauto’s om met een bloedgang over het circuit te denderen zijn het vaak niet. De P1800 is door Cyan dan ook helemaal aangepakt. Kijken we naar de onderdelen die wél van het origineel komen, dan zijn we snel uitgepraat. De dakstijlen, handrem en ontgrendelingsmechaniek van de motorkap zijn identiek aan een originele P1800. Oh ja, de ruitenwissers ook. Dat was het wel. En tóch is deze auto van Cyan een echte P1800.
2. Geloofwaardige motor
Cyan kon voor de P1800 kiezen voor een elektrische aandrijflijn, of voor de heerlijke, door TWR geprepareerde vijfcilinders waar Volvo in de jaren ’90 mee racete. Het ging voor een andere optie: de recentste tweeliter viercilinder die ook in race-S60’s zit. Een goede keuze, want de motor voldoet aan allerlei moderne eisen én ziet er in de Cyan geloofwaardig uit, als een echte oldskool twin-cam, zonder supercharger en met de turbo laag uit het zicht gemonteerd, zonder plastic afdekplaat en overbodige randapparatuur. En dan de cijfers! De viercilinder produceert 414 pk bij 7000 toeren en 456 Nm bij 600o toeren, die kan doorhalen tot 7700 toeren per minuut! “We willen graag dat hij zo atmosferisch mogelijk aanvoelt”, aldus Hans Bååth, de general manager auto’s van Cyan.
3. Een lekkere handbak
Cyan heeft geprobeerd een analoge en pure auto te bouwen. En dus heeft de P1800 geen supersnelle automatische transmissie, maar een handgeschakelde dog-leg vijfbak. Die komt bij Hollinger uit Australië vandaan. Die stuurt al het vermogen enkel naar de achteras, die is uitgevoerd met een limited-slip differentieel.
4. Geen hulpjes
En in zo’n analoge auto wil je dus ook niet geholpen worden door allerlei rijhulpsystemen die de écht scherpe randjes van de auto afhalen. En dus is er geen ABS, geen rembekrachtiging en geen traction control. Wel stuurbekrachtiging, want dat was noodzakelijk door de kleine stuuroverbrenging en het heerlijke, kleine Momo-stuur.
5. Hij mag de weg op!
Klinkt als een heerlijk racemonster dat je niét buiten het circuit mag rijden. Maar niets is minder waar. Cyan meldt namelijk dat elk model op het Europese wegennet wordt toegelaten. Geweldig nieuws. Al kost een P1800 van Cyan minstens 420.000 euro. Als we dan toch een minpuntje moeten noemen…
Wil je alles weten over de Volvo P1800 Cyan? En wil je ervaren welk gevoel die prachtige creatie je kan geven? Lees dan verder in Autovisie Magazine, waar je een uitgebreide reportage van de Zweedse restomod vindt. Liever digitaal Autovisie lezen? Sluit hier een voordelig abonnement af.
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen