Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 30 dec 2020
Leestijd: 5 minuten

Vijf onmisbare auto upgrades: Wrappen of dippen (5/5)

Eerst was het een enorme hype, nu een bekende optie, het wrappen van je auto. We zien de meest gekke kleuren voorbijkomen. Dit is echter niet altijd wrap, ook kan een auto gedipt zijn. In beide gevallen is er een laagje over de bestaande lak aangebracht.

Youtube staat vol met video’s van hoe je moet wrappen of dippen, maar ook zien we vaak dat het fout gaat. Kun je dit wel zelf doen, of moet je altijd je auto onder handen laten nemen door een expert? Wij spraken Spraydip.nl, importeur en distributeur van Fulldip en JD Customs, Nederlands bekendste wrapbedrijf en oud importeur van Plastidip.

Andere kleur mag dat?

De kleur wijzigen van je auto, kan dat zomaar? Ja, in Nederland is de verandering van kleur makkelijk door te geven aan de RDW. Je vraagt een formulier aan voor kleurwijziging, kiest de kleur die het dichtst in de buurt van de tint van jouw auto komt en stuurt een foto van je wagen mee. Zo vraag je gratis een nieuw kentekenbewijs aan. Dit is alleen nodig bij personenauto’s, andere voertuigen hebben geen kleur op het kentekenbewijs staan.

Opel Astra H OPC Nurburgring by WRAPworks

Dippen is rubber spuiten

Dippen is het aanbrengen van een rubberen coating over de standaard lak. Deze geeft je auto niet alleen een andere kleur, maar het beschermt ook nog de originele lak. Plastidip is veruit het bekendste merk op dit gebied, maar ook Fulldip is een bekende merknaam. “Het verschil is dat Plastidip verdund moet worden met thinner. Hierdoor heb je meer lagen Plastidip nodig dan Fulldip om dezelfde laagdikte te creëren”, aldus Spraydip.nl (verkoper Fulldip). Echter adviseren beide merken 6 lagen van het spuitbare rubber op te brengen. Hiermee zou de dikte van het rubber met Fulldip dikker zijn dan Plastidip, volgens de verkoper resulteert een dikkere laag in beter verwijderbaarheid van de kleur.

Doe het zelf dippen of?

“Het is ontworpen voor de ‘doe het zelf’ markt. Als je een beetje inzicht hebt komt het goed. De dip trekt zichzelf, in de 24 uur droogtijd, zo strak dat er eigenlijk niets mis kan gaan”, aldus de verkoper. “Het kan met een spuitbus opgebracht worden, maar bij grote oppervlakken is het makkelijker om met een compressor te doen.” Mocht je echt twee linker handen hebben, dan kun je het ook laten doen. “Als je bijvoorbeeld een Volkswagen Golf zelf dipt, dan ben je rond de 230 – 250 euro kwijt. Als wij het zouden moeten doen zijn we een dag bezig. Dan ga je al gauw richting de 600 – 650 euro ex. btw”, aldus de specialist. Grofweg kun je het dus twee keer proberen voor de prijs van een professionele dip. Toch wordt het volgens oud importeur van Plastidip JD Customs nooit echt heel strak. “De glanslaag van Plastidip met blanke lak is erg mooi. Toch kregen wij vaak een resultaat dat niet 100% naar wens was. (..) Spuitwerk is lastig écht helemaal goed te krijgen, je hebt altijd wel een kleine imperfectie.” Bij Fulldip is dit volgens de verkoper niet van toepassing: “Wij zijn ervan overtuigd dat wij de beste dip hebben ontwikkeld, die gewoon superstrak wordt.”

Wrappen kost meer tijd

Toch is JD Customs gestopt met dippen. Nu is het bedrijf vooral bezig met een het wrappen van auto’s. Dit is duurder en veel tijdrovender dan dippen: “Zo is een medewerker ongeveer vier dagen bezig om een Volkswagen Golf te wrappen”, aldus de specialist. Toch wordt wrappen bijna nooit zo mooi als spuitwerk. “Spuitwerk is veel fijner, dit zie je met name bij hoogglans kleuren. Kies je voor een matte of satijn kleur dan kan wrappen zeker net zo mooi worden als spuitwerk.”

Wrappen doe het (niet) zelf

“Carwrappen is een vak apart. Een sticker plakken, kun je thuis nog doen, maar een volledige auto wrappen moet je echt aan een professional overlaten”, aldus het bedrijf. Als je echt iets zelf wilt doen, kun je het beste kleine onderdelen van je auto proberen. “De tankklep is bijvoorbeeld makkelijk”, lacht een medewerker. Waar wrappen dus – voor een professional – makkelijker strak te krijgen is dan dip, is het ook veel duurder. Leverancier van JD (3M) laat weten: “als je budget voor carwrapping ongeveer € 550 is, kan dit meestal worden bereikt door het wrappen van deurklinken, spiegels en zelfs de bumpers en dorpels achterwege te laten. (..) Als je € 3500 tot € 4500 uitgeeft aan een carwrap zit je in de topklasse. Hier mag je carwrapping van het hoogste niveau verwachten, met uitzonderlijke aandacht voor detail. Als je op zoek bent naar iets wat ruwweg in het midden ligt, kunt je een zeer goede carwrap realiseren voor ongeveer  1700 euro.”

Wrappen of dippen?

Het verschil in prijs tussen dippen en wrappen is dus erg groot. Zo’n duizend euro als je het laat doen. Toch kan de levensduur dicht bij elkaar liggen. Volgens JD Customs blijft een wrap 3 tot 5 jaar goed, “als er goed voor gezorgd wordt soms zelfs veel langer”. De verkoper van Fulldip geeft aan dat een goede laag dip – inclusief een Topcoat – zelfs 10 tot 12 jaar kan blijven zitten op een auto die binnen staat en weinig rijdt (oldtimer). Dipmerken geven aan dat als het goed opgebracht is, je aan een levensduur van 3 tot 4 jaar moet denken. Desondanks staan er veel reviews op internet waarbij dip niet lang meegaat. Zon, regen, aantal kilometers en kwaliteit en laagdikte zijn erg van belang voor de levensduur. Daarnaast is het afwerkingsniveau van – zelf aangebrachte dip – vaak minder. Oudere wraps blijven vaak beter van kleur. Bij een dip kunnen door de jaren heen, of bij slecht opbrengen kleurverschillen ontstaan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.