Vier turbo’s voor BMW 750d
BMW’s nieuwe 3.0 zescilinder dieselmotor, zoals die nu in de BMW 750d wordt gepresenteerd, is niet alleen de sterkste zelfontbrander voor een BMW, het is tevens de enige oliegestookte krachtbron met vier turbo’s.
Twee kleine turbo’s en twee grote luchtversnellers. Onder normale omstandigheden draaien de twee kleintjes en een van de grote permanent. Vanaf 2.500 tpm komt daar de grote, vierde turbo bij. In de 7 Serie produceert de motor een maximum vermogen van 400 pk en genereert een koppel van 760 Nm. Al bij 1.000 omwentelingen per minuut komt de oliegestookte zescilinder tot een krachtuitspatting van liefst 450 Nm. Van 2.000 tot 3.000 tpm levert de krachtbron zijn maximum trekkracht van 760 Nm.
Juli
De nieuwe motor brengt de BMW 750d in 4,6 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Belangrijker, BMW geeft een officieel NEDC-verbruik van 5,9 l/100 km op. Het blok met common rail-techniek, directe inspuiting en turbo’s met variabele turbinegeometrie komt vanaf juli in de 750d te hangen. BMW levert de motorisering alleen met vierwielaandrijving.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland