Vier op de tien nieuwe Porsches in Duitsland is geëlektrificeerd

Porsches geëlektrificeerde modellen zijn populair, zo blijkt uit cijfers. Vier op de tien geregistreerde Porsches in Duitsland heeft namelijk een stekkeraansluiting.

Zo’n twintig jaar geleden hield niemand het nog voor mogelijk dat Porsche ooit een SUV zou uitbrengen. Maar in 2002 begon de Duitse sportwagenfabrikant wel degelijk met de bouw van de Cayenne. Inmiddels is de grote SUV helemaal ingeburgerd in het modellengamma van het merk. En een aantal jaren geleden begon Porsche ook met de productie en verkoop van plug-in hybrides. Dit jaar startte de autobouwer zelfs de levering van zijn eerste volledig elektrische auto: de Taycan. En dat ook de Duitse klanten die auto’s omarmen, blijkt uit de laatste cijfers die nu worden gedeeld.

Autoregistraties

Autoregistraties laten namelijk zien dat Porsche in twee maanden 3746 auto’s heeft verkocht, 2012 in januari en 1734 in februari. In de eerste maand van het jaar hadden 485 modellen een geëlektrificeerde aandrijflijn, een maand later waren dat er 394. Kijken we naar beide maanden, dan had 23,5% van de verkochte auto’s een stekkeraansluiting.

In het geval van de Panamera koos men zelfs het meest voor de plug-in hybride. Dit jaar verkocht Porsche 146 Panamera PHEV’s in eigen land, 56% van het totaal aantal verkochte Panamera’s (259). Voor de Cayenne PHEV is dat percentage 43% (368 van 845 verkochte auto’s). De Taycan werd in januari door 167 Duitsers gekocht, in februari kregen 195 gelukkigen de volledig elektrische Porsche.

Nederland

Op dit moment zijn er 54 volledig elektrische Porsches geregistreerd in ons land. De meeste daarvan zijn de goedkopere en minder krachtige 4S. 34 keer is die auto geregistreerd. Veruit de meeste zijn uitgevoerd in de kleur grijs (13), daarna is zwart de populairste kleur (8). Van de Taycan Turbo zijn 11 exemplaren in Nederland geregistreerd, opnieuw vooral in de kleur grijs (5). Er staat negen keer een Taycan Turbo S op onze gele platen, waarvan – alweer – de meeste in het grijs (3). Maar Turbo S-eigenaren zijn relatief gezien wel iets excentrieker, want de blauwe kleur is hier bijna even populair: daar zijn er twee van geregistreerd.

Bron: Inside EV’s