De dikste Toyota GR Supra is nu te koop

AC Schnitzer is klaar voor de Toyota GR Supra: het opent vandaag de orderboeken voor hun versie van de sportieve Japanner. Het is de eerste keer dat de Duitsers een model van Toyota onder handen nemen.

AC Schnitzer heeft zijn eigen lijfspreuk: ‘Beyond the standard’. Het betekent dat ze ook van de GR Supra een unieke creatie hebben gemaakt. Alle producten van de Duitsers zijn dan ook ‘tailor-made’. Deze Toyota GR Supra is klaar voor het circuit, maar tegelijkertijd ‘geschikt voor alledaags gebruik’.

BMW

De reguliere GR Supra heeft een drieliter zes-in-lijn (van BMW), die uit de fabriek goed is voor 340 pk. AC Schnitzer heeft er 400 pk uit weten te persen. Het koppel is gestegen van 500 naar 600 Nm. Om het motorblok beter te laten klinken, is deze Supra uitgerust met een speciale sport-einddemper van AC Schnitzer zelf. De uitlaatpijpen kunnen worden uitgevoerd in zwart of ‘carbon look’ roestvrijstaal.

Het achterwerk heeft meer aanpasseingen gekregen. Denk aan een race-spoiler met optionele Gurney-flap, een beweegbare aerodynamische rand. Het front is uitgerust met een matzwarte splitter, die de GR Supra meer downforce geeft. De dichte, zwarte panelen op de motorkap en zijkant van de Supra zijn vervangen door luchtopeningen van AC Schnitzer. Al met al krijgt de Toyota een agressief voorkomen.

Verlagen

Om dat agressieve karakter te accentueren, levert AC Schnitzer een verlagingsset waarmee de Toyota 15 tot 25 millimeter dichter op het asfalt ligt. Wie ook echt de rij-eigenschappen van de Supra wil verbeteren, moet gaan voor een volledige schroefset. Daarmee kan de rijhoogte naar eigen wensen worden aangepast. De ophanging van de Supra GR van AC Schnitzer is overigens 30 tot 40 millimeter lager dan in het origineel, zodat de auto een lager zwaartepunt heeft. Klanten hebben de keuze uit 20- of 21-inch wielen, al adviseert AC Schnitzer om die keuze te bepalen in samenspraak met zijn experts.

Overigens komt er ook een veel minder dikke Toyota Supra. Die komt van de Japanners zelf en krijgt een tweeliter viercilinder in z’n lange neus. Die turbomotor is goed voor 258 pk en 400 Nm, dat eveneens naar de achterwielen wordt gestuurd. In ons land vraagt Toyota €83.995 voor de versie met zespitter, de viercilinder is vanaf €61.995 al beschikbaar. Voor de prijzen van AC Schnitzer moeten klanten zelf aankloppen bij het hoofdkantoor in het Duitse Aachen.