Met de auto naar je werk gaat alleen maar langer duren. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid berekende dat we in 2024 op 23% meer wachttijd moeten rekenen. 

File A4


De afgelopen jaren is de overheid druk bezig geweest om het groeiende filebeest te lijf te gaan. Dit gebeurde vooral met meer asfalt op bekende knelpunten. En dat hielp zeker, maar de groei van het aantal kilometers glooiend asfalt wint het niet van de groei van het wegverkeer. Het aantal files op het hoofdwegennet stijgt nog steeds. Gevolg is nog langer en vaker filerijden. En het ziet er niet naar uit dat het in de toekomst beter wordt.

Asfalt

Tussen 2010 en 2018 is de omvang van verkeer op de rijkswegen gestegen met 15%. Toch is het reistijdverlies per kilometer over die periode gedaald met 12%. Maar die daling wordt helaas niet doorgezet. Het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) heeft namelijk niet alleen naar het verleden gekeken, maar ook naar de toekomst. Het verwacht dat we nog meer gebruik gaan maken van de auto (stijging van 8%). Ook komt er steeds meer vrachtverkeer bij. Daartegenover staat dat de overheid minder nieuw asfalt gaat neerleggen. De combinatie van meer verkeer en een beperkte hoeveelheid nieuw asfalt heeft tot gevolg dat we met 14% meer reistijdverlies per kilometer te maken krijgen.

Nu moeten we wel even uitleggen dat reistijdverlies niet inhoudt dat we in totaal 14% langer over een rit van huis naar werk gaan doen. Reistijdverlies houdt in dat we 14% langer in de file staan. Als je in een rit van een uur normaliter ongeveer een kwartier in de file staat, dan sta je in 2024 17 minuten in de file. Een toename van 2 minuten dus.

Trein

Uitwijken naar de trein heeft overigens ook geen zin. Volgens het instituut wordt het vervoer over een rails ook drukker. Men verwacht dat er in 2024 16% meer kilometers per trein afgelegd zullen worden. Als de NS daar niet op inspeelt, betekent dat dus nog drukkere treinen en nog minder kans op een zitplek.

Ook lijkt buiten de spits reizen geen goed alternatief. Onlangs lieten we al weten dat de filedruk in Nederland blijft toenemen, en dat dit vooral buiten de spits en buiten de randstad gebeurt. Kortom, niets lijkt te helpen tegen de toenemende verkeersdrukte op de Nederlandse wegen. Maar misschien is deze voorspelling van het KiM enorm doemdenkend. De instantie laat in het rapport bijvoorbeeld weten: "Deze ramingen voor de toekomst zijn per definitie onzeker. Een vorm van onzekerheid zit in de raming van de verklarende variabelen, zoals economische ontwikkeling en brandstofprijzen. Deze vorm van onzekerheid hebben we niet gekwantificeerd."