Vernieuwde Volkswagen Multivan luistert naar stemcommando ‘Hey Bulli’
Volkswagen heeft de Multivan een flinke opfrisbeurt gegeven. De personenbus krijgt een vernieuwd ex- en interieur maar ook nieuwe assistentie- en infotainmentsystemen. Saillant detail: de Volkswagen Multivan heeft ook nieuwe voice-control technologie. Je kan de assistent oproepen met de uitspraak ‘Hey Bulli’.
Uiterlijke aanpassingen
De wijzigingen aan de buitenkant blijven beperkt. Volkswagen past grotere luchtinlaten, compactere koplampen met geïntegreerde LED-dagrijverlichting en een aangepaste grille toe. Verder is de voorbumper aangepast en loopt de chroomstrip door tot in de koplampen. De achterzijde van de vernieuwde Multivan is te herkennen aan nieuw ontworpen achterlichtunits.
Digital Cockpit
In het interieur is er meer aangepast. Volkswagen past onder meer een gedigitaliseerd dashboard toe met een virtueel instrumentarium (Digital Cockpit) van 10,25-inch en een fors display van het infotainmentsysteem. Volkswagen levert onder meer Discover Media met een 8,0-inch touchscreen en Discover Pro met een extra groot 9,2-inch touchscreen. Beide systemen zijn voorzien van draadloze Apple CarPlay. Dankzij nieuwe voice-control technologie kan de bestuurder de assistent oproepen met ‘Hey Bulli’, gevolgd door een opdracht.
Assistentiesystemen
Op het gebied van assistentiesystemen is er ook nieuws. Volkswagen levert standaard een zijwindassistent. Opties zijn rijstrookassistent Lane Assist, de parkeerhulp Park Assist en het waarschuwingssysteem Rear Traffic Alert. Tot slot vereenvoudigt Trailer Assist het manoeuvreren met een aanhanger.
Eerste model vernieuwde T6-reeks
De Volkswagen Multivan 6.1 is het eerste model binnen de vernieuwde T6-reeks van Volkswagen Bedrijfswagens. De levering start naar verwachting in het vierde kwartaal van 2019. De Multivan 6.1 is leverbaar met verschillende 2.0 TDI-motoren met vermogens van 90 tot 199 pk. Een aantal varianten is leverbaar met DSG-automaat, met of zonder 4Motion vierwielaandrijving.
Elektrische versie
Er komt ook een volledig elektrisch aangedreven versie. Deze elektrische variant wordt in samenwerking met ABT ontwikkeld. Volkswagen rust hem uit met een 112 pk sterke elektromotor. Er is keuze uit twee batterijpakketten: 38,8 of 77,6 kWh. De maximale actieradius komt uit op ruim 400 km, maar dat is nog wel gemeten met de verouderde NEDC-meetmethode.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland