Autovisie
Autovisie Nieuws 22 feb 2019
Leestijd: 2 minuten

Verwarring rondom terugkeer Hispano Suiza

Begin februari 2019 verscheen er een bericht op deze website over de elektrische Hispano Suiza Carmen die in maart in Genève wordt gepresenteerd. Nu presenteert een andere partij – Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG genaamd – de 2,2 miljoen euro kostende Maguari HS1 GTC. Je begrijpt: dat resulteert in de nodige verwarring.

Maguari HS1 GTC

Hoe zit het nu precies? Kennelijk heerst er op de achtergrond wat strijd over wie de merkrechten van Hispano Suiza heeft. Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG – gevestigd in  het Zwitserse Zug en maker van deze Maguari HS1 GTC – claimt dat zij de rechtmatige eigenaar zijn.

Verklaring

De Oostenrijker Erwin Leo Himmel, de man achter deze Maguari, zegt in een verklaring het volgende: “Ik bezit de merkrechten van Hispano Suiza sinds 2010. Die rechten heb ik inmiddels voor de hele wereld. Mijn bedrijf – Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG – werd in 2010 opgericht met het doel om dit beroemde automerk terug op de markt te brengen. De andere partij, genaamd Hispano Suiza Cars, is pas op 26 november 2018 geregistreerd en heeft totaal geen affiniteit met auto’s.” In de ogen van Himmel maakt Hispano Suiza Cars dus illegaal gebruik van de merknaam Hispano Suiza.

Twee bedrijven

Even samengevat: er zijn dus twee partijen: Hispano Suiza Cars en Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG. Beide bedrijven geven aan een auto te willen presenteren op de Autosalon van Genève die van 7 tot 17 maart plaatsvindt. Hispano Suiza Cars presenteert er naar eigen zeggen de elektrische Carmen. Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG trekt het doek van deze spectaculaire Maguari HS1 GTC, een hypercar met volgens de maker sensationele prestaties. We gaan het zien.

Twin-turbo 5,2-liter V10-motor

Achterin de Maguari HS1 GTC lepelt Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG in ieder geval een twin-turbo 5,2-liter V10-motor met elektrische compressors. Het vermogen komt uit op 1.085 pk en het koppel bedraagt 1.050 Nm. De auto sprint in 2,8 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 380 km/h (elektronisch begrensd).

1.780 kilogram

De V10 is gekoppeld aan een zeventraps automaat en drijft de achterwielen aan. De 1.780 kilogram zware Hispano Suiza Maguari HS1 GTC is 5.100 mm lang, 2.100 mm breed en 1.250 mm hoog. De tweezitter is opgebouwd uit een aluminium spaceframe met koolstofvezel bodypanelen.

Peperduur

Volgens Erwin Leo Himmel vindt de marktlancering plaats in de lente van 2019. Per stuk vraagt het bedrijf 2,2 miljoen euro. De levering moet eind 2019 beginnen. De naam Maguari verwijst overigens naar de Zuid-Amerikaanse ooievaar: sinds jaar en dag de mascotte van het merk Hispano Suiza.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.