Vanaf juli wordt de Toyota GR Supra een stuk leuker
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F02-Toyota-breidt-GR-Supra-3_0-uit-met-exclusieve-nieuwe-Jarama-Racetrack-Edition.jpg)
Toyota gaat de verkoop van de GR Supra een nieuwe impuls geven. Niet door, zoals eerder, een extra motorversie aan het leveringsprogramma toe te voegen, maar door een handgeschakelde versie te introduceren. In juli start de productie van de types met handbak. Dat blijkt uit interne informatie.
De Toyota GR Supra staat nu op de prijslijst met een vier- en een zescilinder turbomotor. De beide krachtbronnen zijn er alleen met een achttrapsautomaat (inclusief schakelflippers). Maar ondanks dat Toyota duidelijk geen handbak in het programma heeft, krijgen dealers er wel vragen over. Genoeg blijkbaar om de transmissie aan het gamma toe te voegen. De Japanse autobouwer brengt de handgeschakelde versie voor het modeljaar 2023. De bak komt niet beschikbaar voor beide motorversies, maar alleen voor de zescilinder. In dat model wordt de achttrapsautomaat vervangen door een handbak met zes verzetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F05-Toyota-breidt-GR-Supra-3_0-uit-met-exclusieve-nieuwe-Jarama-Racetrack-Edition.jpg)
Voor zescilinderversie
Eerder liet Toyota weten de GR Supra alleen met automaat te leveren. Daar komt de fabrikant dus op terug. Daarnaast levert BMW in het zustermodel ook alleen een automatische transmissie. Tenminste, op de zescilinderuitvoering. De Z4 is met handgeschakelde bak gebouwd. De Japanners kiezen in dit geval voor de zescilinderversie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F03-Toyota-breidt-GR-Supra-3_0-uit-met-exclusieve-nieuwe-Jarama-Racetrack-Edition.jpg)
Amerika en Japan
Naar verluidt kondigt Toyota de handbak eind volgende maand aan, waarna twee maanden later de productie van start gaat. De verkoop start in onder andere Amerika en Japan in oktober. Of de aandrijflijn ook in Nederland beschikbaar komt, is nog de vraag. De vraag is natuurlijk of er voldoende vraag naar een handgeschakelde transmissie is. De belangstelling voor de GR Supra is sowieso niet groot in ons land. Ten tweede; om de versie financieel aantrekkelijk in de markt te zetten, is een lagere CO2-waarde voor de handbak ten opzichte van de automaat belangrijk. De importeur zit eerder op een lagere prijsstelling te wachten, dan op een duurdere versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Deze parkeerplaats in P.C. Hooftstraat kost meer dan nieuwe Ferrari
-
Voorkom een boete! Met deze banden mag je Italië niet in
-
Zelf racen in sportwagencup kan! Dit kost het
-
Tanken na de ‘klik’ van het vulpistool: de gevolgen voor jouw auto
-
Land Cruiser te duur? Spotgoedkope Suzuki is ook serieuze 4×4
-
Audi RS 3 vs. Toyota GR Yaris: Welke is leuker op de Nordschleife?
-
Nieuwe Subaru-airbag kan veel Nederlandse levens redden
-
Het indrukwekkende wagenpark van F1-coureur Lando Norris
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Volvo S90 is vernieuwd en blijft dus toch nog wat langer bestaan
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine