Toyota zet Nederland voor RAV4 PHEV achteraan in de rij
![Toyota RAV4](https://img.autovisie.nl/images/PAKx0aZ8Dgt1G_93pLMuw4OTN80=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2F03-Toyota-RAV4-bestseller-met-ruim-10-miljoen-verkopen.jpg)
De eerste exemplaren van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid rijden al op enkele Europese wegen, maar in Nederland duurt het nog geruime tijd voordat de stekkerversie van Toyota’s SUV arriveert. De importeur heeft van de fabrikant te horen gekregen dat de Nederlandse markt pas voor begin 2022 op de agenda staat.
Dat is liefst dik twee jaar na de onthulling van de RAV4 Plug-in Hybrid. En dat terwijl de SUV nu al in onder andere de Duitse showrooms staat. De fabrikant kiest er met de RAV4 Plug-in Hybrid voor om het model eerst toe te wijzen aan landen waar de vraag naar stekkerhybrides groot is.
Vrede met besluit
In Nederland loopt momenteel geen subsidieregeling of andere financiële ondersteuning voor de verkoop van PHEV’s. Vandaar dat de fabrikant het model eerst toewijst aan landen waar het de consument extra aantrekkelijk wordt gemaakt om een PHEV te kopen. Toyota heeft de importeur laten weten dat de eerste exemplaren van de RAV4 PHEV pas begin 2022 naar Nederland worden gestuurd. Het importbedrijf heeft echter goede hoop dat de eerste exemplaren al eind volgend jaar per boot aankomen.
De importeur heeft vrede met het besluit van de fabrikant. Het krijgt daarentegen weer de Proace Electric en Lexus UX 300e Electric als eerste exportland. Prettig, aangezien elektrische modellen door de Nederlandse overheid wél worden gesubsidieerd.
![](https://img.autovisie.nl/images/O_wB1l_NsbC76FfxOUbX7l6cnLM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2F10-Nieuw-hybride-topmodel-van-Toyota-de-RAV4-Plug-in-Hybrid.jpg)
306 pk sterke aandrijflijn
De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid werd in november 2019 op de Los Angeles International Auto Show gepresenteerd. Het is de eerste RAV4 met een stekkeraansluiting. De SUV, die wordt gebouwd op het TMGA-platform (variant GA-K), beschikt over een 2,5-liter viercilinder en een elektromotor. Het gecombineerde vermogen van de aandrijflijn bedraagt 306 pk, waarmee de RAV4 Plug-in Hybrid in zo’n zes tellen van stilstand naar 100 km/h accelereert.
Elektrisch rijden
Het verbruik daarentegen is erg laag. Op papier bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot slechts 22 g/km. Dat is te danken aan het forse elektrische bereik van 75 km. De RAV4 Plug-in Hybrid kan tot 135 km/h elektrisch rijden voordat de benzinemotor het overneemt. In de Hybrid-modus schakelt de aandrijflijn continu tussen elektro- of benzinemotor. De RAV4 Plug-in Hybrid komt naast de Hybrid in het programma.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Dit is de goedkoopste EV-occasion: wat krijg je voor die spotprijs?
-
Duurtest Volvo EX30: we hebben de EV ingeruild
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 7 komt dit jaar als Kia EV9-concurrent
-
Wat levert de vernieuwde Dacia Spring voor 18.950 euro?
-
Gamechanger in EV-land? Bedrijf komt met regeneratieve dempers
-
Fiat Grande Panda: nieuwe budget-EV zonder gedoe met stekker
-
Elektrische occasion kopen? Zoveel kost degradatietest EV-accu
-
Ford Explorer: een Volkswagen ID.4 met ballen
-
Citroën ë-C3 opgepast: deze goedkope EV komt naar Nederland
-
Dit is wanneer je de goedkoopste Volkswagen-EV kunt verwachten
-
Elektrische auto met caravan: ‘het halveert de actieradius’