Een verbeterde V6 met dubbele turbo's, een nieuw hybridesysteem en een aangepaste monocoque. De Toyota TS050 Hybrid moet het Porsche en Audi dit jaar moeilijk gaan maken in het World Endurance Championship. 

05-Toyota-TS050-2403201605-Toyota-TS050-24032016


1.000 pk

De Toyota TS050 Hybrid moet zuiniger zijn dan de TS040, maar tegelijkertijd ook krachtiger worden. De 2,4 liter V6 met dubbele turbo levert nu 500 pk, maar wordt bijgestaan door een nieuw hybridesysteem dat ook 500 pk levert. Het systeemvermogen komt daarbij uit op 1.000 pk. Waar de Audi R18 alleen op de voorwielen kan regenereren, mag de Toyota op zowel de voor- als achterwielen energie terugwinnen. Dat heeft allemaal te maken met de klasse waarin de auto zit, 8MJ, net als de Porsche 919 Hybrid.

Formule 1

Toyota neemt ook een tactiek over van Porsche, want het team heeft oud-Formule 1-coureur Kamui Kobayashi aan het team toegevoegd. Hij rijdt de tweede auto met startnummer 6 samen met Stéphane Sarrazin en Mike Conway. De eerste auto wordt bestuurd door de kampioenen van 2014, Coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi. De derde coureur van die auto is Kazuki Nakajima, ook een zeer ervaren coureur.

07-Toyota-TS050-2403201607-Toyota-TS050-24032016


LEES OOK: AUDI TOONT NIEUWE R18 RACEWAGEN

Nieuwe kleurstelling

Weg is het blauw van de vorige auto. Het heeft plaatsgemaakt voor de nieuwe kleuren van Toyota Gazoo Racing, zwart, wit en rood. Daarmee lijken alle auto's in de LMP1-topklasse dit jaar in het zwart, wit of rood te rijden, want zowel Porsche als Audi gebruiken die kleuren ook.

17 april

Op 17 april komt de auto voor het eerst in actie tijdens de 6 Uren van Silverstone. Na nog een keer 6 uur op Spa-Francorchamps in mei, gaat de Toyota vervolgens op voor de meesterproef: de 24 Uren van Le Mans. Toyota wist de race nog nooit te winnen, maar won in 2014 wel de titel in het hele WEC kampioenschap.

09-Toyota-TS050-2403201609-Toyota-TS050-24032016