Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 5 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

De waanzinnige Toyota GR Yaris is per direct te bestellen

Al vanaf het eerste moment dat we met de Toyota GR Yaris reden (het GR-4 Prototype welteverstaan), waren we enthousiast en konden we niet wachten op z’n komst naar ons land. Eindelijk opent Toyota nu dan ook de orderboeken voor deze zeer zeldzame extreme homologatiespecial en maken ze dus ook de prijs van het model.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de GR Yaris kost in ons land ongeveer 60.000 euro. ‘Gelukkig’ zit daar de btw en bpm al wel in verwerkt. De exacte prijsstelling communiceert Toyota in de aanloop naar de marktintroductie. Even ter vergelijking: in Engeland biedt Toyota de GR Yaris voor 30.000 pond aan, omgerekend net geen 35.000 euro.

Gelimiteerd

Hoeveel exemplaren er van de GR Yaris naar Nederland komen, is nog niet bekend. In totaal moet Toyota er minstens 25.000 auto’s bouwen om aan de homologatie-eisen van de WRC te voldoen. Deze rasechte rally-Yaris is technisch totaal anders dan de overige modellen en zal daarom deels met de hand gebouwd worden op een nieuwe productielijn in de Motomachi-fabriek. Daar rolde in het verleden ook de zeer exclusieve Lexus LFA van de band.

In de neus van de Toyota GR Yaris ligt een unieke 1,5 liter driecilinder turbomotor, goed voor 261 pk en 360 Nm. Al het vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak naar alle vier de wielen gestuurd. Desgewenst kan het 4WD-systeem al het vermogen naar de voor- of achterwielen sturen. Dat bepaalt het zelf aan de hand van de wegcondities en de rijstijl van de bestuurder. De traditionele sprint wordt in 5,2 seconden afgelegd, de topsnelheid bedraagt 230 km/h.

Drie deuren

De reguliere, nieuwe Toyota Yaris is er enkel als vijfdeurs variant, maar de GR-versie is er alleen met drie deuren. De GR Yaris is sowieso radicaal anders als de reguliere modellen van de Yaris. Het lijkt mogelijk alleen een andere wide-body kit die de auto een stuk agressiever maakt, maar in werkelijkheid is bijna alle plaatwerk en techniek maatwerk anders. De motorkap, portieren en achterklep zijn uit aluminium vervaardigd, het dak is gemaakt van koolstofvezel. Dat zorgt voor een wat lager zwaartepunt en een gewicht van 1280 kilogram. De 18-inch metalen wielen zijn standaard en exclusief voor de GR. Al met al is de GR Yaris bijna zo zeldzaam als een one-off supercar maar gelukkig voor de liefhebbers worden er veel meer van gemaakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.