Autovisie
Autovisie Nieuws 3 jan 2022

Toyota giet Dakar-sausje over Hilux en introduceert GR Sport

Wie de letters GR van Toyota kent, weet dat het staat voor Gazoo Racing. Wat AMG voor Mercedes, M voor BMW en RS voor Porsche is, is GR voor Toyota. Maar niet altijd, zo blijkt uit de Hilux met GR-behandeling.

De Japanners gebruiken twee soorten van de GR-aanduiding. De één voor de productnaam, de ander in combinatie met de toevoeging Sport. Bij eerstgenoemde betreft het een optische en motorische behandeling, bij laatstgenoemde een aanpassing aan het ex- en interieur. En bij de Hilux kiest Toyota voor… GR Sport.

Speciale schokdempers

Ondanks dat de uitvoering een knipoog is naar de Dakar-deelname – dit jaar voor de zoveelste maal in de historie van de rally – beperkt het Japanse merk zich tot een eenvoudige aankleding, waarbij de technische kant van de onverwoestbare pick-up slechts beperkt gemodificeerd is. De fabrikant kiest een opnieuw gekalibreerde wielophanging. Door de montage van nieuwe monotube schokdempers en voorveren belooft de Hilux GR Sport over betere dempingsprestaties met een snellere respons en een betere warmteafvoer te beschikken. De voorste schroefveren zijn verstevigd. Je herkent ze direct aan de rode laklaag die Toyota ze in de stijl van Gazoo Racing geeft.

Aangepaste bladveren

Aan de achterzijde stelde Toyota de bladveren opnieuw af. Ook de besturing kent een nieuwe afstelling om de rijeigenschappen te verscherpen. Toyota claimt een verbeterd rol- en gripgevoel aan de achterzijde en hoger rijcomfort. De reeks aanpassingen gaat niet ten koste van het trekgewicht. Achter de pick-up mag je onveranderd een aanhangwagen van 3,5 ton hangen.

Zwarte elementen

Toyota kleedt de Hilux GR Sport verder aan met een zwarte grille met gaaspatroon, nieuwe mistlampbehuizingen en zwarte 17-inch wielen met all-terrainbanden. De buitenspiegelbehuizingen, opstaptreden, spatborden en handgreep van de achterklep zijn eveneens in zwart uitgevoerd. Binnenin uit de bemoeienis van Gazoo Racing zich door de montage van sportstoelen. Het meubilair is met leder/suède bekleed, voorzien van rode perforaties en stiksels. In de rugleuningen is een GR Sport-logo aangebracht, zoals je dat ook vindt in de vloermatten en op de startknop.

Om het sportieve karakter te benadrukken monteert Toyota schakelflippers en aluminium sportpedalen, terwijl het dashboard over afwerkingsdelen in koolstofvezellook, een rode sierlijn en blauwe portierverlichting beschikt. Wat de uitrusting betreft, is de GR Sport gebaseerd op het niveau Invincible, echter zonder JBL-audiosysteem met zijn 8 speakers en 800 watt subwoofer.

Alleen met 2.8-motor

Voor de aandrijving zorgt een 2,8 liter D-4D-motor. Het betreft een viercilinder met een vermogen van 204 pk en 500 Nm aan koppel. De trekkracht wordt met tussenkomst van een automatische transmissie met zes versnellingen via de vier wielen op de weg overgebracht. De sprint 0-100 km/h doet de 2205 kg zware auto in 10,2 tellen. de topsnelheid bedraagt 175 km/h. De eveneens vier cilinders tellende 2.4-motor is niet verkrijgbaar in de Hilux GR Sport. Sowieso is het leveringsprogramma beperkt. De importeur voert alleen de Dubbel Cabine Van. Dat betekent weliswaar een extra grootte cabine, maar geen tweede zitrij. Voor de Hilux GR Sport kan zodoende bpm worden teruggevraagd, wanneer de auto zakelijk wordt ingezet.

Prijzen Toyota Hilux GR Sport

De prijslijst vermeldt 73.266,95 euro, inclusief btw (9.658,95 euro) en bpm (€ 17.613 euro). Exclusief belastingen kost de Hilux GR Sport op grijs kenteken 45.995 euro.